اخبارجهان

سازمان ملل: تعداد تلفات غیرنظامیان در درگیری‌های جهانی در سال گذشته ۷۲ درصد افزایش یافته است

بر اساس آنچه فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز سه شنبه اعلام کرد، تعداد کشته های غیرنظامی به دلیل درگیری‌های مسلحانه در سراسر جهان در سال گذشته ۷۲ درصد افزایش یافته است، وی نگرانی خود را نسبت به وجود قربانیانی از زنان و کودکان در میان این افراد، ابراز کرد.

فولکر تورک در افتتاحیه پنجاه و ششمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط سازمان ملل نشان می‌دهد که تعداد کشته‌شدگان غیرنظامی در درگیری‌های مسلحانه در سال ۲۰۲۳ به میزان ۷۲ درصد افزایش یافته است».

وی در ادامه افزود: داده ها حاکی از آن است که درصد زنان کشته شده در سال ۲۰۲۳ دو برابر شده و درصد کودکان سه برابر شده است.

وی با اشاره به اینکه طرف‌های متخاصم به طور فزاینده‌ای از مرزهای پذیرفته شده و قانونی بین المللی فراتر می روند، افزود: طرف های درگیر بی‌اعتنایی مطلق نسبت قوانین بین المللی نشان می‌دهند و حقوق بشر را در ذات خود نقض می‌کنند.

وی در ادامه گفت: کشتار و زخمی شدن غیرنظامیان و تخریب زیرساخت‌های حیاتی به یک امر روزمره تبدیل شده است.

ترک هم چنین تاکید کرد: در اغلب موارد کودکان مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرند، بیمارستان‌ها بمباران می‌شوند، توپخانه‌های سنگین محل تجمع‌های انسانی را هدف قرار می‌دهند، و در نتیجه این اقدامات، افزایش ایجاد نفرت، تفرقه و اعمال ضدانسانی است.

ترک در رابطه با آنچه که نوار غزه می‌گذرد، گفت که از بی توجهی طرف‌های درگیر به قوانین بین المللی حقوق بشر و حقوق بین المللی بشردوستانه و از مرگ و رنج فزاینده در این منطقه وحشت‌زده شده است.

وی در ادامه گفت: از زمان آغاز جنگ اسرائیل در ۷ اکتبر، بیش از ۱۲۰ هزار نفر در غزه که بیشتر آنها زن و کودک هستند، در نتیجه حملات شدید اسرائیل کشته یا زخمی شده اند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد ادامه داد: از زمانی که اسرائیل در اوایل ماه مه عملیات خود را در رفح تشدید کرد، حدود یک میلیون فلسطینی دوباره به اجبار آواره شده اند، و روند کمک‌رسانی هم بدتر شده است.

ترک همچنین در مورد طیف وسیعی از درگیری‌ها در سایر مناطق جهان از جمله اوکراین، جمهوری دموکراتیک کنگو و سوریه صحبت کرد.

در سودان که بیش از یک سال است شاهد جنگ داخلی بوده است، او هشدار داد که این کشور توسط دو طرف متخاصم در حال ویران شدن است و آنان حقوق مردم خود را آشکارا نادیده گرفته اند، اما علی‌رغم این ویرانی، کاهش بودجه اختصاص داده شده برای کمک به تعداد فزاینده افراد نیازمند بر مشکلات فراروی ما افزوده است.

به گفته ترک، کسری بودجه کمک‌های بشردوستانه در پایان ماه مه به ۴۰ میلیارد و هشتصد میلیون دلار رسید و توضیح داد که درخواست‌ها برای جمع آوری کمک‌های مالی تنها تا ۱۶.۱ درصد از مبلغ درخواستی برآورده شده است.

وی افزود: برای مقایسه، هزینه‌های نظامی جهانی در سال ۲۰۲۳ به حدود ۲.۵ تریلیون دلار رسید که نشان دهنده افزایش ۶.۸ درصدی در شرایط واقعی نسبت به سال ۲۰۲۲ است.

وی ادامه داد: جنگ علاوه بر ایجاد رنج غیرقابل تحمل انسانی، بهای سنگینی نیز دارد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا