اخبارایرانجهان

سالانه یک میلیون هکتار بر وسعت بیابان‌های ایران افزوده می‌شود

یکی از مهم‌ترین پیامدهای بیابان‌زایی درگیری‌های داخلی و خارجی بر سر منابع آب است که در اصطلاح عمومی «جنگ آب» نامیده می‌شود

داده‌های آماری و پژوهشی نشان می‌دهد، وسعت بیابان‌های ایران در حدود چهار دهه اخیر به بیش از ۳۲ میلیون هکتار رسیده است و این روند با سرعتی فزاینده‌ همچنان ادامه دارد؛ به‌ طوری‌ که آمارها آشکار می‌کند سالانه دست‌کم یک میلیون هکتار بر وسعت بیابان‌های ایران افزوده می‌شود، حال‌ آنکه تلاش‌ها برای بیابان‌زدایی به سالی ۳۰۰ هزار هکتار هم نمی‌رسد.

لازم به ذکر است، در تقویم جهانی، هفدهم ژوئن (۲۸ خرداد) «روز جهانی مبارزه با بیابان‌زایی» اعلام شده است. هدف از نام‌گذاری این روز در تقویم سازمان ملل متحد جلوگیری از تخریب زمین در اثر تغییرات اقلیمی و فعالیت‌های انسانی است.

در حال حاضر ایران از نظر سرعت فرسایش خاک در شمار پنج کشور اول جهان است و خطر بیابانی شدن تا ۸۰ درصد این سرزمین را تهدید می‌کند.

داده‌های پژوهشی حاکی از آن است که اینک بالغ‌ بر ۷۰ درصد دشت‌های ایران خشک شده‌ یا در معرض خشکی کامل‌اند و وضعیت نیمی دیگر نیز بحرانی است.

در پایان گفتنی است؛ پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال ۲۰۵۰، احتمالا بیش از سه‌چهارم ساکنان زمین تحت‌تاثیر بحران کمبود آب قرار می‌گیرند. در این میان، کشورهایی که برای احیای زیستگاه‌های طبیعی، مدیریت منابع آب، محدود کردن دخالت‌های انسانی، اصلاح الگوی کشت و محافظت از پهنه‌های آبی و جنگل‌ها و افزایش آگاهی عمومی راهکارهایی اندیشیده‌اند با خطرهای کمتری مواجه‌اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا