اخبارجهانجهان اسلام

درخواست شیعیان هند از دولت مبنی بر حمایت از حسینیه های این کشور موسوم به «عاشورا خانه»

شیعیان هند در آستانه ماه محرم، و در تدارک بزرگداشت عاشورا از دولت خواستند تا از شعائر حسینی حمایت کند.

نمایندگان جامعه شیعیان هند از مقام‌های دولتی خواستند تا همزمان با نزدیک شدن به ماه محرم، تلاش و امکانات بیشتری برای تعمیر و نوسازی حسینیه های محلی یا آنچه به نام «عاشورا خانه» نامیده می‌شود، به کار گیرد.

این درخواست در جریان جلسه‌ای که توسط انجمن معتمدین حسینیه‌های هند به نام “انجمن متولیان” در شهر تلنگانا در اواخر هفته گذشته برگزار شد، مطرح شد.

شرکت کنندگان در این جلسه از مقام‌های دولتی خواستند به وعده‌های انتخاباتی خود به شیعیان خود عمل کنند.

اعضای این انجمن همچنین از دولت خواستند که مبلغی برای تعمیر و تجدید «عاشورا خانه شیعیان»، به‌ویژه بناهای تاریخی، اختصاص دهند و همچنین برای حمایت از مراسم بزرگداشت ماه مبارک رمضان در ایالت‌ها و شهرهای کشور اختصاص یابد.

رسانه‌های محلی به نقل از رئیس این انجمن میرعباسعلی موسوی نوشتند که تجلیل از ماه محرم به یک سنت ملی برای همه جوامع هند تبدیل شده است و در اکثر موارد به بهترین نمونه عینی برای وحدت ملی تبدیل شده تا آنجا که از علی رغم تنوع مذهبی بیش از ۵۰٪ از مردم مرتبط با این مناسبت تاریخی هستند.

رسانه‌های هندی اشاره کرده‌اند که برگزاری مراسم عزاداری حسینی به قدمت شهر حیدرآباد است، چرا که گمان می‌رود که مشهورترین نماد این شهر به نام کاخ شارمینار دارای نمادهای شیعی فراوانی از جمله نمادها و پرچم‌های کربلایی است.

گفتنی است که این شیوه برگزاری عزاداری در گذشته، رسم اعضای خاندان سلطنتی شیعه قطب شاهی بوده که علاوه بر تامین هزینه‌های مراسم سالانه عزاداری حسینی، «عاشورا خانه ها» را همراه با این نوع نمادها، می‌ساختند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا