آسیااخبارجهانعتبات و اماکن مقدسهعراق

نگاهی به حال و هوای حرم‌های مطهر در شهر مقدس کربلا و نجف اشرف

نماز عید قربان همزمان با عید قربان با حضور جمع کثیری از محبان اهل بیت زائران حضرت سیدالشهداء و حضرت اباالفضل العباس علیهماالسلام در کربلا برگزار شد و پس از آن زائران با نوای «اللهم عجل لولیک الفرج» برای ظهور منجی عالم بشریت دعا کردند.

نماز عید قربان در حالی که نیروهای امنیتی در اطراف حرم‌های مطهر امام حسین و حضرت عباس علیهماالسلام و همچنین ورودی‌های کربلا مستقر بودند، برگزار شد.

موکب‌های حسینی نیز از زائران نه تنها در شب عید قربان پذیرایی می‌کردند بلکه از سحرگاه هم بین زائران غذای گرم و نوشیدنی سرد و گرم توزیع می‌کردند، به گفته مسؤول موکب‌های کربلا، صدها موکب در مسیر زائران طی این چند روز فعالیت کرده‌اند.

با پایان مراسم نماز عید قربان، حرم‌های مطهر حسینی و عباسی به ویژه حرم سیدالشهداء علیه‌السلام مملو از جمعیت شد و زائران با نوای لبیک یا حسین و اللهم عجل لولیک الفرج به سوی ضریح سالار شهیدان حرکت کردند.

زائرانی که شب را در شهر مقدس کربلا بیتوته کرده بودند بعد از نماز عید قربان به سمت نجف اشرف حرکت کردند.

زیارت حضرت مولای متقیان و امیرمومنان و زیارت اموات در وادی السلام از جمله اعمالی است که زائران در نجف اشرف نسبت به آن اهتمام ویژه خواهند داشت.

سنت قربانی کردن هم نیز به مناسبت این ایام، آغاز شده و تا عید غدیر ادامه خواهد داشت.

سنت اطعام و توزیع غذا بین مردم مخصوصا فقرا از جمله سنت‌های رایج میان شیعیان عراق و هم چنین زائرانی است که از دیگر کشورها به این سرزمین مقدس آمده‌اند.

اگر چه قربانی کردن در عید قربان صرفا برای حاجیانی که در سرزمین الهی حضور دارند، واجب است و برای کسانی که در کشورهای مختلف زندگی می کنند، واجب نیست، اما این سنت حسنه در میان مسلمانان دنیا در این روز، جایگاه ویژه ای دارد.

قربانی کردن و بخشش آن به نیازمندان اقدامی است که صرف نظر از نگاه دینی به آن توسط بشردوستان در سراسر دنیا انجام می‌شود، گامی در راستای پایان دادن به گرسنگی و فقر در سر تا سر دنیاست

چه نیکوست که این روزها که آمارهای جهانی حکایت از اسراف مواد غذایی به شکل گسترده دارد و متاسفانه کشورهای برخوردار به ویژه ممالک عربی در صدر چنین وضعیتی قرار دارند و از طرف دیگر آمارهای تکان دهنده و دلخراش از گرسنگی و مرگ و میر انسان‌ها به ویژه کودکان در بسیاری از نقاط دنیا شنیده می‌شود و تلاش جهانی برای پایان دادن به آن در حال گسترش است، سنت حسنه قربانی کردن توسط مومنان و افراد برخوردار برای انفاق به نیازمندان صورت گیرد.

این روزها افغانستان، یمن و بسیاری از کشورهای نیازمند و حتی بخش عمده ای از مردم ایران هم چشم امید به دستان یاریگر و خیَر مومنان خداجویی دوخته اند که با انجام این سنت الهی ، گامی در جهت رفع گرسنگی و فقر برمی‌دارند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا