اخبارجهانجهان اسلامعتبات و اماکن مقدسه

حضور پرشور میلیون‌ها زائر مشتاق امام حسین علیه السلام در روز عرفه در شهر مقدس کربلا

میلیون‌ها شيعه از شهرهای مختلف عراق و دیگر کشورهای جهان، خود را به شهر مقدس کربلا رسانده‌اند تا زیارت مخصوصه امام حسين عليه السلام در روز عرفه و ديگر اعمال اين روز پرفضيلت از جمله دعای عرفه را در این مکان مقدس بجا بیاورند.

همزمان با روز عرفه در عراق، میلیون‌ها زائر مسلمان و شیعه خود را به کربلا رساندند تا مراسم روز عرفه و زیارت سالار شهیدان را در حرم امام حسین به جا آورند.

جمعی از زائران مشتاق ایرانی نیز از طریق مرز مهران و شلمچه به عراق مشرف شده‌اند تا در روز عرفه بتوانند در شهر مقدس کربلا اعمال و زیارت این روز را به جا آورند.

بر اساس این گزارش تدابیر امنیتی و خدماتی لازم برای پذیرایی و استقبال زائران شهر مقدس کربلا اندیشیده شده و خادمان حرم‌های مطهر امام حسین و حضرت عباس سلام الله علیهما، در آمادگی کامل در حال خدمات‌دهی به زائران هستند.

مراسم دعای عرفه در شهر مقدس کربلا در حال برگزاری است و انبوهی از زائران از کشور‌های مختلف به این مکان مقدس مشرف شده‌اند تا بتوانند در کنار حرم‌های مطهر حضرت سیدالشهداء و حضرت اباالفضل العباس سلام الله علیهما دعای عرفه را خوانده و از درگاه الهی طلب مغفرت نمایند.

بنا بر روایات، روز عَرَفَه یکی از پر فضیلت‌ترين روزهاى سال برای استغفار و استجابت دعا می باشد كه زیارت سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام از افضل اعمال در اين روز است.

دعای عرفه فرصتی است برای حاجت طلبیدن از پروردگار، دعا برای رفع مشکلات و گرفتاری‌های مسلمانان و شیعیان دنیا و در رأس همه حوائج، فرج آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف.

علاوه بر دعای امام حسین علیه السلام در عرفه، زیارت آن حضرت هم در این روز بسیار توصیه شده، روایت شده که هر که امام حسین علیه السلام را در روز عرفه، بامعرفت به حق آن حضرت زیارت کند، براى او ثواب هزار حج و هزار عمره پسندیده مقبوله و هزار جهاد با پیغمبر مرسل یا امام عادل خواهد بود.

حال و هوای شهر مقدس کربلا این روز‌ها دیدنی است و زائران نه تنها در کنار ضریح‌های حرم امام حسین و حضرت عباس سلام الله علیهما بلکه در مسیر‌های منتهی به حرم‌ها هم نشسته و به زیارت مشغول هستند و ایستاده دعا می‌خوانند و با توجه به اهمیت این روز، به استغفار مشغول هستند.

شاید بتوان روز عرفه را به نوعی تجلی نام و یاد امام حسین علیه السلام نامید، چرا که چه در سرزمین عرفات و چه در کربلا در این روز ، نام و یاد سیدالشهداء چه با دعای منقول از آن حضرت و چه با زیارت مرقد مطهرش، دل را صفا داده و روح را جلا می‌بخشد، در احادیث بسیار به نهایتِ اعتبار وارد شده است: که حق‌تعالی در روز عرفه، پیش از آنکه نظر به اهل موقف عرفات کند، ابتدا نظر رحمت به سوی زائران قبر حسین علیه‌السلام می‌اندازد.

آیت الله العظمی شیرازی در یکی از نشست های علمی خود با اشاره به روایات وارده در خصوص عظمت اختصاص یافته به سرزمین کربلا فرمودند: منزلت زمین کربلا از کعبه نیز افضل است، و خدای متعال زائران امام حسین علیه السلام در روز عرفه را به خود نسبت داده است و آنان زائران خدا نامیده شده اند، و هم چنین در این روز، نخست به زائران امام حسین علیه السلام عنایت می‌کند و سپس به زائران عرفات.

همزمان با فرارسیدن نهم ذى حجه روز عرفه، مراسم دعای پر فیض عرفه، به صورت زنده و مستقیم از شهر مقدس کربلا و از طریق تلویزیون های ششگانه مجموعه رسانه ای امام حسین علیه السلام پخش می‌شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا