اخبارجهانجهان اسلام

حسینیه آصف الدوله، بزرگترین حسینیه جهان واقع در شهر لکهنوى هندوستان

یکی از بزرگترین جاذبه های شهر لکهنو، پایتخت اوتار پرادش در شمال هند که یک شهر مدرن است، حسینیه ای به نام حسینیه آصف‌الدوله است که به دستور نواب آصف الدوله، نواب چهارم، در سال ۱۷۸۴ آغاز و در سال ۱۷۹۱ به پایان رسید.

حسینیه آصف‌الدوله، بزرگترین حسینیه جهان، نمادی از میراث فرهنگی و مذهبی غنی شهر لکهنو است. این بنا با ترکیبی از شکوه معماری و اهمیت تاریخی خود، همچنان بازدیدکنندگان را به خود جذب کرده و الهام‌بخش همگان است.

طراح این بنا كفایت الله بود كه گفته می شود از بستگان معمار تاج محل است، این بنای عظیم و با شکوه در بین مردم به بارا امام‌باره شناخته می شود و چنان معماری شگفت انگیزی دارد که به نظر می رسد حتی معماران امروزی نیز از طراحی آن مبهوت شده اند، این حسینیه از زمان ساخت تاکنون نقش مهمی در فرهنگ و تاریخ این شهر ایفا کرده است.

معماری این حسینیه یکی از شاهکارهای دوره مغول به شمار می‌آید، تالار مرکزی آن بدون استفاده از هر گونه ستون پشتیبان ساخته شده و یکی از بزرگ‌ترین سازه‌های قوسی جهان است.

این تالار برای برگزاری مراسم مذهبی شیعیان در ماه محرم طراحی شده است، جایی که هزاران نفر برای یادآوری شهادت امام حسین و یارانش در کربلا گرد هم می‌آیند.

دوره نواب‌ اَوَدْهْ به ویژه برای مراسم محرم اهمیت بسیاری داشت. نواب‌ اَوَدْهْ که خود شیعه بودند، برگزاری مجالس عزا و عزاداری را با شکوه و عظمت فراوانی برگزار می‌کردند، این مراسم شامل دسته عزاهای بزرگ، خواندن مرثیه‌ها و تجمع های عمومی برای مجالس عزا و روضه خوانی در مورد واقعه کربلا بود، این آیین‌ها نه تنها به تقویت هویت مذهبی جامعه شیعه کمک می‌کرد، بلکه همبستگی اجتماعی را نیز افزایش می‌داد.

یکی از ویژگی‌های جذاب حسینیه آصف‌الدوله، بخش بُهول بُهولیَان است که یک هزار توی پیچیده از راهروها و پلکان‌ها در طبقه بالاست، این هزار تو یک تجربه جالب و ماجراجویانه برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند و بر جذابیت این مکان می‌افزاید.

در کنار حسینیه، مسجد آصفی نیز قرار دارد که نماز جمعه شهر لکهنو در آن برگزار می شود.

این مسجد نمونه‌ای دیگر از معماری زیبای مغول است. محوطه حسینیه با باغ‌های سرسبز احاطه شده است که به زیبایی و آرامش این مکان می‌افزاید.

ساخت حسینیه آصف‌الدوله در زمان یک قحطی بزرگ انجام شد و به هزاران نفر کار و معیشت داد، این امر نشان‌دهنده تلاش‌های نواب‌ها برای حمایت از مردم خود در زمان‌های دشوار است و به اهمیت تاریخی و اجتماعی این بنا می‌افزاید

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا