اخبارجهانجهان اسلامعربستان سعودی

آغاز مراسم حج و نگاهی گذرا به حال و هوای این روزهای سرزمین وحی

مراسم حج امسال از روز جمعه ۲۵ خرداد آغاز شده و تا چهارشنبه ۳۰ خرداد ادامه دارد.

یکی از حکمت‌های مهم فریضه ی «حج» درک مفهوم واقعی توحید و شناخت خدای متعال است، حاجی ها در این سفر مهم، شناخت و علم خود را درباره صفات و اسمای الهی فزونی می‌بخشند و با دقت و اندیشه در اعمال و ارکان حج و آیات بینات بی‌شمار، هر چه بیشتر با او آشنا می‌شوند و بر علم و یقین خود نسبت به آفریدگارشان می‌افزایند.

«توحید» در حج تجسم یافته و آغاز تا پایانش، نمونه‌ای از یکتاپرستی و طرد شرک است، یکایک مناسک حج و تعبد و فروتنی محض در برابر معبود، نشانی از یگانگی خدا و علامتی بر قدرت و عظمت بیکران او و دریچه‌ای به شناخت آن وجود بی‌همتا است.

«کعبه معظمه» خانه خدا، کانون توحید و نشانه ای برای شناخت خدای متعال است.

مقام ابراهیم، صفا و مروه، عرفات، منا و دیگر مکان ها، هر کدام نشانه و علامتی برای شناخت معبود واقعی و اعمال و مناسک حج، اعلام ندای بندگی و توحید است.

اعمال حج تمتع با محرم شدن زائران در شهر مکه و حرکت به سمت صحرای عرفات آغاز می‌شود.

نخستین عمل از مناسک عمره و حج را « اِحرام » می‌گویند؛ احرام با نیت و تلبیه و پوشیدن دو جامه احرام صورت می‌گیرد و باید در مکان‌های مشخصی که شرع مقدس اسلام، تعیین کرده است انجام شود.

این مکان‌ها که «میقات» نام دارد با توجه به اختلاف راه‌هایی که حجاج از آنها به طرف مکه معظّمه می‌‏روند، تعیین می‌شود؛ نخستین میقات، مسجد شجره است که در نزدیکی مدینه واقع شده است. این مسجد، میقات زائرانی است که از راه مدینه عازم حج می‌شوند بنابراین آن دسته از زائران ایرانی که به صورت «مدینه قبل» از مدینه به مکه مشرّف می‏‌شوند، در مسجد شجره محرم می‌شوند.

تلبیه یا گفتن لبّیک‌های چهارگانه نیز از دیگر شروط و واجبات محرم شدن است.

زائران در فاصله زمانی غروب هشتم ذی‌حجه تا ساعات اولیه بامداد نهم ذی‌حجه وارد صحرای عرفات شده و در چادرهای عرفات استقرار می‌یابند.

وقوف (یعنی ماندن) در سرزمین عرفات با قصد قربت، پس از محرم شدن دومین عمل واجب برای انجام حج تمتع است و زائران روز نهم ذی‌حجه (یعنی روز عرفه)، از ظهر تا غروب در صحرای عرفات وقوف خواهند کرد، و بعد از غروب آفتاب، زائران از صحرای عرفات به مشعرالحرام رفته و تا طلوع آفتاب در مشعر وقوف خواهند داشت.

اعمال زائران در حج تمتع با حرکت از مشعرالحرام به سمت منی و رمی، قربانی، حلق و تقصیر و بیتوته در منی در روز دهم ذی‌حجه که روز عید قربان است ادامه می‌یابد.

در روز دوازدهم ذی‌حجه نیز زائران با پایان بیتوته در منی و رمی جمرات سه گانه پس از اذان ظهر به سمت مکه حرکت خواهند کرد.

زائران پس از ورود به مکه مکرمه به مسجدالحرام خواهند رفت و اعمال حج تمتع شامل طواف، نماز زیارت، سعی بین صفا و مروه و طواف و نماز طواف نساء را انجام خواهند داد و به این ترتیب اعمال حج تمتع به پایان رسیده و زائران حاجی می‌شوند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا