اخبارجهانعربستان سعودی

هفتم ماه ذی حجه سالروز شهادت امام محمد باقر علیه السلام

هفتم ماه ذی حجه سالروز شهادت امام محمد باقر علیه السلام در سال ۱۱۴ هجری قمری می باشد.

پنجمین پیشوای مسلمانان جهان امام محمد باقر معروف به باقرالعلوم، در یکم ماه رجب سال ۵۷ هجری قمری در شهر مدینه به دنیا آمدند، پدر ایشان امام سجاد علیه السلام و مادر ایشان فاطمه دختر امام حسن مجتبی علیه السلام است.

آن حضرت سه یا چهار سال بیشتر نداشتند وقتی جد بزرگوارشان امام حسین علیه السلام در صحرای کربلا به شهادت رسیدند و شاهد تمام آن ماجراها در کنار پدر بزرگوار خود امام سجاد علیه السلام و عمه گرامی شان حضرت زینب سلام الله علیها، در کربلا و کوفه و شام بودند.

مشهورترین لقب امام پنجم، «باقر» و «باقر العلوم» به معنای شکافنده علم و دانش ها است، این لقب را پیامبر اکرم -صلی الله علیه و آله و سلم – پیش از ولادت آن حضرت به ایشان دادند.

جابربن عبدالله انصاری از صحابه پیامبر اکرم از آن حضرت شنیده بود که تو چندان عمر می‌کنی که فرزندی از ذریه من و همنام من را ملاقات می‌کنی، او شکافنده علوم است، پس سلام مرا به او برسان.

جابر پیوسته در پی یافتن این فرزند بود تا سرانجام روزی امام محمد باقر علیه السلام که در آن زمان در سنین نوجوانی یا جوانی بودند را یافت و سخن پیامبر اکرم را یادآور شد، آن حضرت را بوسید و سلام پیامبر اکرم را به ایشان رساند.

دوران زندگی امام پنجم به نشر معارف دینی و ارشاد شیعیان و تربیت شاگردان گذشت، که دانش و معرفت امام محمد باقر علیه السلام و نیز فرزند ایشان امام صادق علیه السلام و اصول و مبانی کلام و فقه و سایر معارف دینی شیعه، که این دو امام بیش از همه بیانگر آن بودند، تدوین و توسّط راویان و شاگردان ایشان به عالم پراکنده شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا