اخبارجهان

سازمان ملل: اگر اقدامی نشود، شمار جهانی آوارگان به رکوردشکنی ۱۲ ساله خود ادامه می‌دهد

درگیری‌های نظامی در سراسر جهان شمار آوارگان و جابجایی‌های اجباری را به سطوح تاریخی رساند که هشدار سازمان ملل را درپی داشته است.

به گزارش وب‌سایت سازمان ملل، براساس گزارش شاخص روند‌های جهانی سال ۲۰۲۴، آمار مربوط به آوارگان اجباری در جهان تا ماه مه سال جاری (اوایل اردیبهشت) به رقم ۱۲۰ میلیون نفر رسید که یک رقم تاریخی محسوب می‌شود.

درگیری‌های نظامی و جنگ در سودان، غزه و میانمار در حال افزودن به این آمار هستند؛ این در حالی است که بحران در مناطق یادشده نیاز به حل‌وفصل فوری دارد.

افزایش کلی جابجایی اجباری به ۱۲۰ میلیون نفر تا مه ۲۰۲۴ روندی است که برای دوازدهمین سال متوالی رخ می‌دهد و منعکس‌کننده درگیری‌های جدید و در حال تغییر و البته شکست جامعه جهانی در حل بحران‌های طولانی مدت است.

آمار ارائه شده از سوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، جمعیت آوارگان جهان را معادل دوازدهمین کشور بزرگ جهان، تقریبا به اندازه جمعیت کشور ژاپن، نشان می‌دهد.

یکی از عوامل کلیدی که سبب افزایش رقم آوارگان اجباری در سطح جهان شد، درگیری ویران‌گر در سودان بوده است: در پایان سال ۲۰۲۳، حدود ۱۰.۸ میلیون سودانی به اجبار آواره شده بودند.

گفتنی است، تعداد پناهجویان و پناهندگان نیازمند به حمایت بین‌المللی با احتساب پناهجویان تحت دستور حمایت آنروا و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به ۴۳.۴ میلیون نفر رسیده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا