اخبارجهان

افزایش تکان دهنده نقض حقوق کودکان در جریان درگیری ها در سال ۲۰۲۳

گزارش سالانه‌ی‌«آنتونیو گوترش»، ‌دبیرکل سازمان ملل متحد،نشان می‌دهد، خشونت بی‌سابقه علیه کودکان در مناطق درگیری در طول سال ۲۰۲۳ افزایش تکان‌دهنده یافته و تخلفات جدی علیه آنها بسیار زیاد شده است.

این گزارش نشان داد که سال ۲۰۲۳ شاهد افزایش ۲۱ درصدی تخلفات جدی علیه کودکان بوده است و تعداد کل تخلفات به ۳۰۷۵۰ مورد رسیده است.

گفتنی است؛ این درصد به عنوان یک شاخص جدی از وخامت اوضاع انسانی کودکان در مناطق درگیری تلقی می‌شود.

بر اساس این گزارش، کودکان «بزرگترین قربانیان» گسترش و تشدید بحران‌ها بوده‌اند، زیرا حقوق اولیه آنها، به‌ویژه حق زندگی، از آن‌ها گرفته می‌شود.

این گزارش به ویژه بر درگیری در اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی تمرکز کرده و توضیح می‌دهد که این درگیری شاهد افزایش بی‌سابقه نقض حقوق کودکان بوده است، زیرا نقض جدی ۱۵۵ درصد، به‌ویژه پس از وقایع ۷ اکتبر و جنگ خشونت‌آمیز اسراییل علیه نوار غزه، افزایش یافته است.

در ادامه این گزارش می‌افزاید که وضعیت سودان نیز به یک منبع نگرانی جدی تبدیل شده است، زیرا این کشور از زمان آغاز درگیری بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع در آوریل ۲۰۲۳ شاهد افزایش ۴۸۰ درصدی خشونت علیه کودکان بوده است.

در پایان این گزارش خواستار اقدام فوری برای تقویت حمایت از کودکان در مناطق درگیری و جلوگیری از جنایات بیشتر علیه آنها شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا