اخبارافغانستانجهان

وضعیت حقوق بشر در افغانستان؛ ریچارد بنت گزارش تازه‌ای منتشر کرد

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای نظارت از وضعیت حقوق بشر در افغانستان، در گزارش تازه خود گفته که طالبان به توهین به کرامت انسانی دختران و زنان، محرومیت و تبعیض علیه زنان و دختران، متهم اند.

ریچارد بینت در این گزارش ۲۱ صفحه‌ای خود، تمام سیاست‌ها و مواضع حکومت طالبان را به دلیل نقض حقوق زنان و دختران افغان به چالش کشیده است.

بنت، طالبان را متهم کرده که با اعمال سیاست های محدود کننده علیه زنان، یک سیستم بنیادی ستم، مبتنی بر جنسیت، را ایجاد و به اجرا گذاشته اند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد هشدار داد که اگر جامعه بین المللی گامهای مشخصی برای متوقف کردن طالبان برندارد، اقدامات طالبان، تأثیرات جنسیتی خیلی ناگواری را بجا خواهد گذاشت که تمامی جهان را متأثیر خواهد کرد.

از سوی دیگر و در آستانه برگزاری نشست سوم قطر در مورد افغانستان، شماری از نهادهای حقوق بشری در مورد تعامل با طالبان هشدار داده اند.

یازده سازمان بین‌المللی مدافع حقوق بشر در نامه‌ای به سازمان ملل، شورای امنیت و کشورهای عضو در مورد حقوق زنان در افغانستان نوشتند که در تعامل با حکومت طالبان در نشست دوحه حقوق زنان و دختران «قابل مذاکره»‌ نیست.

این سازمان‌های حقوق بشری می‌گویند در سومین نشست نمایندگان ویژه کشورها به میزبانی سازمان ملل در روزهای ۳۰ ژوئن الی اول ژوئیه، در دوحه قطر در مورد افغانستان باید این پیام به طور هماهنگ به حکومت طالبان منعکس شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا