آسیااخبارجهان

سال ۲۰۲۳ بیشترین درگیری‌های دولتی از سال ۱۹۴۶ در جهان، سه سال اخیر خشونت آمیزترین جنگ‌ها طی سه دهه

پژوهش‌های جدید بیانگر تعداد بی‌سابقه درگیری‌های مسلحانه در نقاط مختلف جهان است، که سه سال اخیر خشونت‌آمیز‌ترین آن‌ها طی سه دهه رخ داده است.

سال گذشته جهان شاهد بالاترین تعداد درگیری‌های دولتی از سال ۱۹۴۶ بوده است، و علاوه بر آن، بر اساس تحلیل‌های صورت در رابطه با روند جدید این درگیری‌ها، سه سال گذشته خشونت آمیزترین جنگ‌ها در سه دهه گذشته بوده است.

سال ۲۰۲۳ یکی از خشن‌ترین سال‌ها پس از پایان جنگ سرد بود، و در آن رکورد ۵۹ درگیری ثبت شد، با این حال، تمامی جزئیات این خبر بد نبود، چرا که تعداد کشورهایی که جنگ و درگیری را تجربه کردند از ۳۹ کشور به ۳۴ مورد کاهش یافت.

سیری آس رُستاد، پژوهشگر ارشد موسسه تحقیقات صلح اسلو (PRIO) و نویسنده اصلی کتاب مروری بر روندهای درگیری در جهان می‌گوید: اکنون خشونت در جهان از زمان پایان جنگ سرد به بالاترین حد خود رسیده است.

افزایش چشمگیر مرگ و میر در نبردها، بیشتر ناشی از سه درگیری بوده است: جنگ داخلی در اتیوپی، حمله روسیه به اوکراین، و بمباران غزه.

سال ۲۰۲۳ مجموعاً شاهد ۱۲۲ هزار کشته در جنگ بود که بیش از ۷۱ هزار نفر در اوکراین و حدود ۲۳ هزار نفر در غزه در کمتر از سه ماه در سال ۲۰۲۳ کشته شدند.

آفریقا همچنان منطقه‌ای با بیشترین درگیری‌ها با اراده‌های دولتی است، تعداد درگیری‌ها در آفریقا در مقایسه با ده سال قبل تقریباً دو برابر شده است، و در سه سال گذشته، بیش از ۳۳۰ هزار کشته در نبردهای خونین داشته است.

تعداد درگیری‌ها در خاورمیانه از ۸ مورد به ۱۰ مورد افزایش یافته، و در سال ۲۰۲۳ تعداد جان باختگان در این منطقه تقریباً به ۲۶۰۰۰ هزار نفر افزایش یافته که تقریباً ۲۳ هزار مورد از این تعداد در اسرائیل و فلسطین ثبت شده است، این آمارها نشان می‌دهد که در حالی که خشونت در خاورمیانه ادامه دارد، اما اکنون درگیریهای متفاوتی نسبت به گذشته در این منطقه در جریان است.

ارقام خاورمیانه اما توانسته این امید را ایجاد کند که خشونت شدید و درگیری‌های پیچیده در کشورهایی مانند سوریه می‌تواند کاهش یابد، اما از سوی دیگر، این یک نگرانی مستمر را هم‌چنان به دنبال دارد که ممکن است ما شاهد بروز درگیری‌های شدیداً خشونت‌آمیز و خونین جدید حتی بیشتر از گذشته باشیم.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا