آفریقااخبارجهان

۳ میلیون پناهنده به خارج از کشور و ۱۰ میلیون آواره داخلی، نتیجه جنگ و خونریزی در سودان

سازمان ملل می‌گوید بیش از ۱۰ میلیون نفر در سودان اکنون خانه‌های خود را با ادامه جنگ ترک کرده‌اند.

سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) روز دوشنبه به آسوشیتدپرس گفت: در حالی که جنگ حدود یک چهارم جمعیت سودان را از خانه‌های خود بیرون رانده، تعداد آوارگان داخلی در این کشور به بیش از ۱۰ میلیون نفر رسیده است.

محمدعلی ابوناجلا، سخنگوی سازمان بین‌المللی مهاجرت در این زمینه گفت که بیش از دو میلیون نفر دیگر از مردم سودان به خارج از کشور رانده شده‌اند که بیشتر آنان مجبور به پناه بردن به کشورهای همسایه مانند چاد، سودان جنوبی و مصر گردیده‌اند.

سازمان بین المللی مهاجرت تعداد مهاجرت و خروج سودانی‌ها از کشور را دو میلیون و هشتصد هزار نفر برآورد نموده که قبل از شروع جنگ کنونی، خانه‌های خود را ترک کرده‌اند.

شهری به اندازه لندن را تصور کنید که آواره شده است، این توصیفی است که امی پوپ، مدیر کل IOM از وضعیت آوارگان سودان دارد، او در ادامه می‌گوید: این چیزی است که برای شناخت بیشتر همگان از شرایط آوارگان سودانی، می‌توانیم وضعیت آوارگان سودانی را به آن تشبیه کنیم، اما واقعیت آن است که این جمعیت آوراه همواره با تهدید دائمی، و آتش متقابل طرف‌های درگیر، قحطی، بیماری و درگیری‌های خشونت آمیز قومیتی و جنسیتی مواجه است.

آخرین درگیری سودان در آوریل سال گذشته زمانی آغاز شد که تنش‌های فزاینده بین رهبران ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع شبه‌نظامی به درگیری‌های شدید در خارطوم، پایتخت سودان، و دیگر نقاط کشور منجر شد.

این جنگ، سودان را ویران کرد و جان بیش از ۱۴ هزار نفر را گرفت و هزاران نفر دیگر را مجروح کرد و جمعیت این کشور را تا مرز قحطی پیش برد.

ماه گذشته، برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد به طرف‌های درگیر هشدار داد که اگر اجازه انتقال کمک‌های بشردوستانه را ندهند، خطر جدی گرسنگی و مرگ گسترده در منطقه وسیع غرب دارفور و سایر نقاط سودان وجود دارد.

امی پاپ خواستار کمک‌های بشردوستانه یکپارچه از سوی جامعه بین‌المللی به سودان شد و گفت که کمتر از یک پنجم بودجه‌ای که IOM برای حل مشکلات مردم سودان به دنبال آن بوده است، دریافت شده است.

این وضعیت پیچیده و اسف‌بار باعث شده که تعداد آوارگان داخلی در این کشور به بیش از ۱۰ میلیون نفر برسد و حدود یک چهارم از جمعیت ۴۷ میلیونی از سودان فرار کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا