اخبارافغانستانجهان

اقدامات تازه طالبان علیه شیعیان افغانستان

با تداوم فشار و وضع محدودیت‌های طالبان علیه شیعیان افغانستان، این گروه در تازه ترین اقدامات دستور جمع آوری کتاب های درسی فقه جعفری را از مدارس استان بامیان صادر کرده اند.

از سوی دیگر هم گفته می‌شود طالبان در تلاش هستند که فعالیت تلویزیون خصوصی تمدن، حوزه علمیه خاتم النبیین و دانشگاه خاتم النبین را در کابل، متوقف کنند.

محدودیت های گروه طالبان از زمان تسلط دوباره این گروه بر افغانستان، علیه شیعیان در این کشور ادامه دارد و اکنون به نظر می رسد که ابعاد تازه ای به خود گرفته است.

این گروه در تازه ترین اقدامات علیه شیعیان افغانستان، دستور جمع آوری کتاب های درسی فقه جعفری را از مدارس استان بامیان را صادر کرده و در تلاش هستند که فعالیت تلویزیون خصوصی تمدن، حوزه علمیه خاتم النبیین و دانشگاه خاتم النبین را در کابل، متوقف کنند.

بر اساس اسنادی که در دسترس رسانه‌ها قرار گرفته، ریاست آموزش و پرورش بامیان تحت کنترل طالبان دستور داده است که کتاب های درسی فقه جعفری از مدارس این استان جمع آوری شود.

منابع می گویند که طالبان با صدور دستور توقف تدریس کتاب های درسی فقه جعفری در این استان، در تلاش هستند که کتاب های دینی مورد نظر خود را برای دانش آموزان توزیع کنند.

طالبان پیش از این تدریس فقه جعفری را نیز در دانشگاه های استان های شیعه نشین بامیان و دایکندی در مرکز افغانستان، منع کرده بودند.

از سوی دیگر، طالبان این روزها در تلاش هستند که پخش تلویزیون خصوصی تمدن و فعالیت حوزه علمیه خاتم النبیین و دانشگاه خاتم النبیین را در کابل متوقف کنند.

تلویزیون تمدن و حوزه علمیه خاتم النبیین از سوی آیت الله محمد آصف محسنی، از چهره های برجسته شیعیان افغانستان راه اندازی شده است.

سخنگوی وزارت عدلیه طالبان در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس گفته است: «فعالیت تلویزیون تمدن به‌دلیل متعلق بودن به یک حزب سیاسی و استفاده از زمین‌ غصب‌ شده دولتی متوقف می‌شود، رئیس تلویزیون تمدن اما این اتهام را رد کرده است.

گفتنی است طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، محدودیت های گسترده ای نسبت به حقوق و آزادی های شیعیان این کشور وضع کرده اند.

این گروه در اولین روزهای تسلط خود بر افغانستان، به شماری از مناطق شیعه نشین افغانستان هجوم برده و ده ها غیرنظامی شیعه هزاره را در استان های دایکندی، غور و سرپل، «تیرباران» کردند.

علاوه بر اینکه، طالبان در دهه محرم سال گذشته، محدودیت های گسترده برای عزاداری شیعیان افغانستان در استان های مختلف این کشور وضع کردند و نیروهای این گروه در کابل و شماری از استان ها، با عزاداران برخورد خشونت آمیز داشتند.

از جمله در استان غزنی براثر تیراندازی نیروهای طالبان به سوی عزاداران در روز عاشورا، دست کم چهار نفر از جمله یک کودک ۱۲ ساله جان باخته و ۱۵ نفر دیگر زخمی شدند.

طالبان آزادی شیعیان را در ایام مناسبت های مذهبی دیگر، از جمله در روز عید سعید فطر سال ۱۴۰۱ شمسی نیز سلب کردند و شماری از شیعیان را در استان های مختلف، از جمله در استان دایکندی، مجبور کردند که بر اساس اعلام این گروه روزه خود را افطار و عید کنند؛ در حالی مراجع تقلید شیعیان رؤیت هلال ماه شوال را تأیید نکرده بودند و عید فطر اعلام نکرده بودند.

محدودیت ها علیه شیعیان افغانستان در حالی وضع شده است که این گروه تاکنون به هیچ کدام از خواست های شیعیان در زمینه تأمین امنیت و دسترسی به حقوق شان، پاسخ نداده اند. شورای علمای شیعه افغانستان چندی پیش اعلام کرد که آنها بارها خواسته های شیعیان افغانستان را با طالبان در میان گذاشته اند، اما این گروه تا اکنون به هیچ کدام از این خواسته ها توجه نکرده و پاسخ نداده اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا