اخبارجهانجهان اسلام

خلاف‌واقع‌گویی مبتکر تئوری فاصله اجتماعی و ماسک زدن، نظریه‌ای که میلیون‌ها انسان معتقد را از حضور در مراکز مذهبی محروم کرد

فائوچی که یکی از مهم‌ترین چهره‌ها در آمریکا و جهان در جریان همه‌گیری کرونا بود، در اوایل سال ۲۰۲۴ به یکی از مشاوران کمیته فرعی نمایندگان مجلس آمریکا درباره همه‌گیری کرونا گفت که قانون رعایت فاصله‌‌‌ اجتماعی دو متری بدون طرح و برنامه قبلی و کاملا اتفاقی به وجود آمد و او نمی‌داند که سروکله این قانون چطور پیدا شد.

انتشار اظهارات تعجب‌آور دکتر آنتونی فائوچی مدیر سابق موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا (NIAID) آشکار کرد که او قانون رعایت دو متر فاصله اجتماعی و دیگر تدابیر پیشگیرانه برای «محافظت» در مقابل بیماری کووید‌ــ۱۹ را از خود ابداع کرده بود.

او همچنین اذعان کرد از وجود تحقیقاتی که فاصله‌گذاری اجتماعی را تایید کند، اطلاعی ندارد و افزود که می‌داند اجرای چنین مطالعه‌ای «بسیار دشوار» است.

همه‌گیری ویروس کرونا در ایران، عراق، عربستان سعودی و بسیاری از کشورهای اسلامی باعث تعطیلی موقت بیت الله الحرام و حرم‌های مطهر معصومین و نمازهای جماعت مساجد و همچین نمازهای جمعه شد.

در پی اعلام تعطیلی مکان‌های مقدس ،اعتراض‌های گسترده‌ای از سوی برخی از اقشار متدین و مذهبی صورت گرفت و به شدت با تصمیم بسته شدن حرم های مطهر و نمازهای جماعت مخالفت‌های جدی صورت گرفت.

علاوه بر آن که متدینین، حرم‌های مطهر معصومین علیهم السلام را مرکز شفا و نه مکانی برای شیوع بیماری می‌دانستند، در همان ایام نظریه‌ای علمی نیز حضور دسته‌جمعی افراد را در برخی مراکز پرتجمع، عامل ایمنی بیشتر ارزیابی می‌کرد.

ایمنی جمعی یا ایمنی گله‌ای، نوعی محافظت غیرمستقیم از بیماری‌های عفونی است که زمانی اتفاق می‌افتد که درصد زیادی از جمعیت در اثر عفونت، از طریق عفونت‌های قبلی یا واکسیناسیون مصون شوند.

از این طریق می‌توان از افرادی که مصون نیستند، در مقابل بیماری حفاظت کرد.

در جمعیتی که بخش اعظمی از افراد از مصونیت برخوردار هستند، چنین افرادی در انتشار بیماری سهمی ندارند و زنجیره‌های انتشار عفونت مختل می‌شوند که این امر یا سبب توقف یا کند شدن شیوع بیماری می‌شود.

هرچه نسبت افراد مصون در یک جامعه بیشتر باشد، احتمال تماس افراد غیرایمنی با فرد عفونی کمتر می‌شود و به محافظت افراد غیرمصون از عفونت کمک می‌کند.

ایمنی جمعی به عنوان یک پدیده طبیعی در دهه ۱۹۳۰ شناخته شد که مشاهده شد بعد از اینکه تعداد قابل توجهی از کودکان از سرخک مصون شدند، تعداد عفونت‌های جدید به‌طور موقت، حتی در بین کودکان مستعد کاهش یافته‌است.

حال با گذشت بیش از چهار سال از آن رخداد و اعتراف مبدع و مبتکر نظریه فاصله اجتماعی که از اساس، علمی بودن آن زیر سوال رفته، این سوال پیش می‌آید که آیا تعطیلی اماکن مقدس و حرم‌های مطهر معصومین علیهم السلام، اقدامی سنجیده و صحیح بود؟

نظریه‌ای که میلیون‌ها انسان معتقد مسلمان و غیرمسلمان را از حضور در مراکز مذهبی و مقدس محروم کرد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا