اخبارجهان

پنجم ماه ژوئن، روز جهانی محیط زیست

روز جهانی محیط زیست که یک رویداد سالانه است که هر ساله در تاریخ ۵ ژوئن برگزار می‌شود.

هدف از برگزاری روز جهانی محیط زیست افزایش آگاهی جهانی نسبت به این مسئله است.

این روز یک فرصت است تا همه ما به یاد بیاوریم که چگونه اقدامات کوچک می‌توانند تغییرات بزرگی را در حفاظت از محیط زیست به همراه داشته باشد.

روز جهانی محیط زیست به عنوان یک رویداد جهانی، امکان ایجاد تغییرات مهمی در رفتارها و عادات جامعه را فراهم می‌کند، این رویداد می‌تواند به عنوان یک فرصت برای آگاه‌سازی جامعه جهانی از چالش‌های محیط زیست و اهمیت حفاظت از محیط زیست عمل کند.

هدف اصلی روز جهانی محیط زیست افزایش آگاهی و شناخت درباره مسائل محیط زیست است تا همه بتوانند تعهد به حفاظت از محیط زیست را بپذیرند و اقدامات عملی در راستای حفاظت و بهبود محیط زیست را انجام دهند.

قرآن‌ کریم به عنوان کتاب آسمانی مسلمانان مملو از اشاراتی به‌ منابع‌ ارزشمند حیاتی‌ یعنی‌ آب‌، هوا و خاک‌ است‌ و از سوی‌ دیگر احادیث‌ و روایات وارده نیز بیانگر دغدغه‌ پیامبر اکرم و اهل بیت درباره‌ رعایت پاکیزگی، حفظ‌ منابع‌ طبیعی‌ و توزیع‌ عادلانه‌ آنها در میان‌ همه‌ مردم‌ است‌.

اهمیت ویژه اسلام به نظافت و پرهیز از آلودگی، حمایت روشن این دین آسمانی را از حفظ محیط زیست، و نیالودن آن می‌رساند.

اسلام‌ از همان‌ بدو پیدایش‌ یعنی‌ ۱۴۰۰ سال‌ پیش‌، اصولی‌ را برای‌ شناخت‌ زیستِ محیطی‌ که‌ لازمه‌ دستیابی شایسته به جایگاه خلیفه‌ الهی‌ است‌، به‌ انسانها عرضه‌ کرده است.

به‌ اعتقاد بسیاری‌ از اندیشمندان مسلمان‌، بحران‌ زیست ‌محیطی‌ نشانه ای‌ است‌ از یک‌ فاجعه‌ بزرگتر یعنی‌ دور شدن‌ انسانها از زندگی‌ آرمانی و مطابق‌ با اراده الهی است‌.

یک‌ جامعه‌ مبتنی‌ بر عدالت‌ که‌ در آن‌، روابط‌ انسان‌ها با یکدیگر و با خدای متعال به طور شایسته‌ برقرار گردیده‌ است‌ به راحتی‌ دچار معضلات‌ زیست محیطی نخواهد شد.

مراقبت از محیط زیست در معنای کامل آن، وظیفه ای است که به خاطر مقام خلافت و جانشینی در آفرینش بر دوش بشر قرار دارد.

هر نسلی از مردم مانند کارگزار و جانشینی در زمین هستند که از منابع آن برای منفعت تمام موجودات پاسداری می‌کنند.

نحوه استدلال در برخی از احادیث نشان می‌دهد که اسلام ضرر و زیان و آسیب رساندن به دیگران را نمی‌پذیرد، و بدون تردید یکی از موارد ضرر و زیان، تخریب محیط زیست انسان و دیگر موجودات زنده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا