آسیااخبارجهان

بنگلادش خواستار تلاش سازمان ملل برای حل بحران مسلمانان روهینگیا شد

دولتمردان بنگلادش در دیدار با مقام‌های سازمان ملل مدعی شدند که میانمار از درگیری‌های داخلی خود به عنوان بهانه‌ای برای به تاخیر انداختن بازگشت آوارگان مسلمان روهینگیا استفاده می‌کند.

دیپلمات ارشد بنگلادش خواستار تلاش‌های هماهنگ آژانس‌های سازمان ملل برای حل بحران طولانی‌مدت مسلمانان روهینگیا شد و میانمار را به استفاده از درگیری‌های داخلی خود به عنوان بهانه‌ای برای به تاخیر انداختن بازگرداندن مسلمانان تحت آزار و اذیت، متهم کرد.

حسن محمود وزیر امور خارجه بنگلادش روز جمعه در نیویورک طی چهار دیدار جداگانه با تعدادی از مقام‌های سازمان ملل گفتگو کرد.

وی در این دیدارها گفت حدود یک میلیون و سیصد هزار مسلمان روهینگیا در بنگلادش زندگی می‌کنند.

اکثر مسلمانان روهینگیاها در سال ۲۰۱۷ به دلیل سرکوب خشونت بار نظامی در استان راخین، از میانمار گریخته و بیشتر آنها در کمپ های شلوغ در کاکس بازار اسکان یافته، اما از اواخر سال ۲۰۲۰ حدود ۳۵ هزار نفر به جزیره باسان چار نقل مکان کرده‌اند.

وزیر امور خارجه بنگلادش در دیدار با جولی بیشاب نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور میانمار گفت: وضعیت درگیری‌ها در میانمار پدیده جدیدی نیست و نباید به حکومت این کشور فرصتی داده شود تا از آن به عنوان بهانه‌ای برای مقابله با بازگشت مسلمانان روهینگیا به کشورشان استفاده شود.

وی در دیدار با دنیس فرانسیس رئیس مجمع عمومی سازمان ملل گفت که به دلیل تاخیر در بازگشت مسلمانان روهینگیا، کمپ‌های پناهندگان در بنگلادش به مرکزی برای جنایات مختلف از جمله قاچاق انسان، قاچاق مواد مخدر و تروریسم تبدیل شده است.

از فوریه سال جاری، حدود ۷۵۰ نفر از نیروهای پلیس مرزی و ارتش میانمار به بنگلادش گریخته‌اند.

حسن محمود هم چنین با فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان دیدار داشت.

گفتنی است آتش‌سوزی بزرگ روز شنبه موجب سوختن صدها پناهگاه، مغازه و سایر تأسیسات از جمله یک مرکز آموزشی و یک مدرسه اسلامی در کمپ‌های پناهندگان در سواحل جنوب شرقی بنگلادش شد و ۱۲۰۰ مسلمان روهینگیا را بی‌پناه گذاشت.

محمد میزان الرحمن، کمیسر امداد و بازگشت پناهندگان بنگلادش در رابطه با این آتش سوزی گفت که این رخداد اساساً مشکوک است، چرا که رقابت‌های جناحی در میان روهینگیاهایی‌ها در اردوگاه‌ها وجود دارد و قبلاً هم، چنین اتفاق‌هایی سابقه داشته و علاوه بر آن، شلوغی بیش از حد پناهگاه‌ها می‌تواند به گسترش سریع آتش کمک کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا