اخبارجهانعراق

پایان ماموریت هیات سازمان ملل در عراق پس از ۲ دهه

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه ۳۱ می (۱۱ خرداد) با اتفاق آرا تصمیم گرفتند تا پس از ۲۰ سال، ماموریت هیات معاونت این سازمان در عراق پایان یابد.

اعضای شورای امنیت این تصمیم را پس آن گرفت که محمد شیاع السودانی، صدر اعظم عراق، در اوایل ماه ژانویه سال اخیر میلادی در نامه‌ای به این شورا خواستار تعطیلی ماموریت معاونت سازمان ملل متحد (یونامی) در این کشور شد.

السودانی گفت که یونامی در “آزمون‌های بزرگ و متنوع” در این ۲۰ سال ماموریت داشته و در حال حاضر دیگر نیازی برای ادامه ماموریت سیاسی در آن کشور دیگر وجود ندارد.

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که روز جمع به تصویب رسید، ماموریت معاونت سازمان ملل متحد در عراق را برای یک دورۀ ۱۹ ماهه نهایی و تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۵ تمدید کرد و پس از آن، یونامی همۀ کارها و فعالیت خود را در عراق متوقف خواهد کرد.

هیات معاونت سازمان ملل متحد در عراق در پی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۳ میلادی و به درخواست حکومت عراق پس از حملۀ به رهبری ایالات متحده و سقوط دولت صدام حسین تاسیس شد.

در جریان تمدید قبلی ماموریت معاونت سازمان ملل متحد در عراق که در ماه می سال گذشته انجام شد، شورای امنیت این سازمان از دبیرکل سازمان ملل متحد خواست که یک بررسی استراتژیک را دربارۀ پایان دادن به این ماموریت آغاز کند.

فولکر پرتس، دپلمات آلمانی که مسئولیت این بررسی را به عهده داشت، اخیراً در گزارشی گفت که پایان دادن به این ماموریت می‌تواند مناسب باشد.

او همچنین گفت که این دوره فرصتی را فراهم می‌کند تا به شهروندان عراق اطمینان داده شود که پایان این ماموریت سیاسی ملل متحد، نه “دستاوردهای دموکراتیک” در آن کشور را متاثر می کند ونه صلح و امنیت در آن کشور را تهدید می‌کند.”

با توجه به اینکه سازمان ملل متحد تنها می‌تواند با رضایت کشور میزبان فعالیت کند، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه از این مرحلۀ گذار میان عراق و سازمان ملل متحد حمایت کردند.

اما موضع ایالات متحده مبهم‌تر بود& یندا تامس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، گفت که یونامی هنوز “کار مهمی برای انجام‌ دادن” دارد و هیچ اشاره‌ای به درخواست بغداد نکرد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا