آسیاآفریقااخبارجهان

کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان: ۱۱۴ میلیون نفر در دنیا خانه‌های خود را ترک کرده اند

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان می‌گوید: تعداد افرادی که در دنیا به دلیل جنگ، خشونت و آزار و اذیت، خانه‌های خود را ترک کرده‌اند به ۱۱۴ میلیون نفر رسیده است.

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در سخنرانی خود از شورای امنیت سازمان ملل که مسئول حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است، به دلیل استفاده نکردن از اختیارات و توانمندی خود برای حل و فصل مناقشات غزه، اوکراین، سودان، کنگو، میانمار و بسیاری از کشورهای دیگر، انتقاد کرد.

کمیسر عالی پناهندگان هم چنین به شورای امنیت گفت که زمان حل مشکلات ده‌ها هزار نفری که در غزه، اوکراین، سودان و سایر کشورهای درگیر جنگ، در حال کشته شدن هستند، خیلی دیر شده است.

وی خواستار افزایش کمک به میلیون‌ها نفری شد که به اجبار آواره گردیده‌اند و تاکید کرد که باید شرایطی را فراهم نمود تا آسیب دیدگان از جنگ، داوطلبانه و در امنیت کامل و با عزت به خانه خود بازگردند.

وی آنچه را که پس از حمله غافلگیرانه حماس در ۷ اکتبر در غزه رخ داده و رویدادهای خشونت آمیز اخیر در رفح را پس از حمله هوایی اسرائیل که به آتش سوزی مرگبار در اردوگاه آوارگان فلسطینی منجر شده، به عنوان نمونه‌ای از رفتار غیرانسانی خواند که غیرنظامیان را هدف قرار داده و چاره‌ای جز فرار برای آنان باقی نگذاشته است.

گراندی همچنین به مشکلات پنج میلیون و ششصد هزار پناه‌جوی سوری اشاره کرد که پس از ۱۳ سال جنگ، در کشورهای همسایه از جمله لبنان و اردن آواره شده‌اند.

وی اشاره‌ای نیز به میانمار داشت که بیش از یک میلیون و پانصد هزار نفر از ماه اکتبر از آن کشور به دلیل جنگ آواره شده، و درگیری‌های اخیر، مجموع آوارگان این کشور را به بیش از ۳ میلیون نفر رسانده که در تلاش برای پناه بردن به کشورهای همسایه هستند.

گراندی در رابطه با جنگ اوکراین هم تاکید کرد که قوانین بین المللی بشردوستانه هر روز با حملات روسیه به شبکه‌های برق، خانه‌ها و دیگر زیرساخت‌های غیرنظامی نقض می‌شود.

وی رواج خشونت بین مردان مسلح کنگو را که هیچ جای دیگری در روی زمین برای زنان و کودکان به اندازه شرق آن کشور خطرناک نیست را از جمله مشکلات پیچیده جامعه پناه‌جویان دانست.

کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل متحد این همه کم توجهی و انفعال جهانی را نکوهش نمود و آن را لکه ننگی برای بشریت! عنوان نمود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا