اخبارجهان

تاکید کمیته شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بر لزوم نظارت بر تخلفات در مرزها نسبت به مهاجران

کمیته شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بر لزوم نظارت بر تخلفات در مرزها تاکید کرده و خواستار اقداماتی برای حمایت از حقوق مهاجران شده است.

در نشستی که توسط این کمیته در ۱۵ می در رابطه با بحران نقض حقوق مهاجران در مرزهای سراسر جهان تشکیل شد، بازماندگان و نمایندگان جامعه مدنی با ارائه شواهد دلخراش در مورد تجربیات خود، بر نیاز فوری به اقدام بیشتر برای جلوگیری از این تخلفات و اطمینان از پاسخگویی نسبت به آن ها تاکید کردند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حقوق بشر مهاجران در این نشست بر اهمیت عدالت و پاسخگویی تاکید کرد و خواستار ایجاد یک مکانیسم نظارتی مستقل در مرزها و اطراف آن شد.

این فراخوان در راستای خواسته های کمیساریای عالی حقوق بشر و ائتلاف جهانی از گروه های جامعه مدنی صورت گرفت که بر لزوم نظارت مستقل و موثر تاکید کردند.

دیده بان حقوق بشر هم نقض جدی حقوق بشر علیه مهاجران در مرزهای سراسر جهان را مستند کرده و در این جلسه تاکید کرد که در سال های اخیر مناطقی مانند مسیرهای مهاجرت در آمریکای لاتین، دریای مدیترانه و مرز عربستان و یمن شاهد نقض گسترده حقوق بشر بوده است.

در این جلسه دیده بان حقوق بشر و پزشکان بدون مرز، مواردی از نقض حقوق بشر را که در بسیاری از مناطق مرزی که سالانه صدها هزار نفر از آنها عبور می کنند، رخ می دهد، را مورد اشاره قرار دادند.

از جمله حوادث تلخی که این سازمان ها به آن اشاره کرده اند، غرق شدن بیش از ۶۰۰ نفر بر اثر غرق شدن قایق حامل مهاجران در سواحل پیلوس یونان است، اگرچه نزدیک به یک سال از این حادثه می گذرد، اما تحقیقات انجام شده توسط دادگاه دریایی یونان در مورد مسئولیت گارد ساحلی یونان پیشرفت چندانی نداشته است.

این کمیته از دادگاه خواست تا برای ارائه حقیقت و عدالت برای بازماندگان و خانواده‌های قربانیان، به سرعت، مؤثر و بی‌طرفانه اقدام کند.

نمونه تکان دهنده دیگر کشتار دسته جمعی هزاران مهاجر و پناهجوی اتیوپیایی توسط مرزبانان در عربستان سعودی است.

این نگهبانان هنگام عبور از مرز عربستان و یمن از سلاح های انفجاری استفاده کردند و یا به سوی مهاجران آتش گشودند.

کسانی که توسط این سازمان ها مصاحبه شده اند هم صحنه های تکان دهنده ای را توصیف کردند، که از آن جمله اشاره به اجساد تکه تکه و پراکنده شده در منطقه کوهستانی بود، و اگرچه مقامات اتیوپی و عربستان وعده داده بودند که تحقیقاتی را آغاز کنند، اما تاکنون اطلاعات بیشتری ارائه نشده است.

کمیته شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بر لزوم ایجاد مکانیسم‌های نظارتی مستقل برای تضمین حمایت از حقوق مهاجران در مرزها تاکید می‌کند و از جامعه بین‌المللی می‌خواهد که اقدامات قاطعانه برای جلوگیری از تخلفات و تحقق عدالت برای قربانیان اتخاذ کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا