اخبارجهان

تغییرات آب و هوایی باعث افزایش ۲۶ روزه گرمای شدید در جهان شده است

بر اساس گزارشی که روز سه‌شنبه توسط مرکز آب و هوای فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر منتشر شد، تغییرات آب‌وهوایی به طور متوسط ​​در ۱۲ ماه گذشته باعث ۲۶ روز گرمای شدید در سراسر جهان شده است.

این گزارش برای تعیین تعداد روزهای «اضافی» به دلیل انتشار گازهای گلخانه ای توسط بشر صادر شده و مربوط به بازه زمانی ۱۵ می ۲۰۲۳ تا ۱۵ می ۲۰۲۴ می باشد.

در تهیه این گزارش شبکه علمی World Weather Attribution و سازمان مردم نهاد «Climate Central» مشارکت داشتند.

این گزارش همچنین روزهایی را مشخص می کند که در آن برخی مناطق شاهد دمای ۹۰ درصد بالاتر از دمای ثبت شده در دوره بین سال های ۱۹۹۰-۲۰۲۰ بوده اند.

محققان به این نتیجه رسیدند که به طور متوسط ​​در سراسر جهان، ۲۶ روز درجه حرارت شدید به دلیل اثر گلخانه ای بالاتر رفته و به آنها اجازه می دهد این روزها را به عنوان روزهای گرم “اضافی” طبقه بندی کنند.

اکثریت قریب به اتفاق جمعیت جهان از موج گرما رنج برده اند، به طوری که ۶.۳ میلیارد نفر یا حدود ۷۸ درصد بشریت در طول سال گذشته حداقل ۳۱ روز در معرض گرمای شدید قرار گرفته اند.

بر اساس برآورد دانشمندان، در مجموع ۷۶موج گرمای شدید در ۹۰ کشور مختلف، در تمام قاره ها به جز قطب جنوب ثبت شده است.

پنج کشوری که بیشترین آسیب را دیده اند در آمریکای لاتین قرار دارند، سورینام به جای ۲۴ روز پیش بینی شده در غیاب تغییرات آب و هوایی، ۱۸۲ روز گرمای شدید را تجربه می کند، اکوادور (۱۸۰ روز به جای ۱۰ روز)، گویان (۱۷۴ روز به جای ۳۳) و السالوادور (۱۶۳ به جای ۱۵) و پاناما (۱۴۹ به جای ۱۲).

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا