آسیااخبارجهان

تاکید مجدد آمریکا بر به رسمیت نشناختن طالبان به عنوان دولت افغانستان

به دلیل عدم پایبندی به تعهدهای حقوق بشری، آمریکا هم چنان از به رسمیت شناختن طالبان به عنوان دولت افغانستان خودداری می‌کند.

جان کربی، سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که ایالات متحده گروه طالبان را به عنوان یک دولت قانونی در افغانستان به رسمیت نمی‌شناسد.

این مطلب در یک کنفرانس مطبوعاتی صورت گرفت که طی آن جان کربی تأکید کرد که طالبان به هیچ یک از تعهدات خود در زمان رسیدن به قدرت عمل نکرده است.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا هم چنین در سخنان خود گفت: طالبان در زمان به قدرت رسیدن به هیچ تعهدی از جمله تشکیل یک دولت فراگیر و احترام به حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران عمل نکرده است.

وی خاطرنشان کرد که ایالات متحده از نزدیک وضعیت افغانستان را زیر نظر دارد و به حمایت از مردم افغانستان از طریق کمک‌های بشردوستانه و دیپلماتیک ادامه می ث‌دهد.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در ادامه گفت که ایالات متحده به همکاری با شرکای بین المللی خود ادامه می‌دهد تا طالبان را برای پایبندی به وعده‌های خود و دستیابی به پیشرفت در زمینه‌های بسیار مهم، از جمله مبارزه با تروریسم و ​​تضمین حقوق بشر، تحت فشار قرار دهد.

وی با تاکید بر اینکه ایالات متحده به موضع قاطع خود در قبال طالبان ادامه خواهد داد، افزود: تا زمانی که طالبان تعهد واقعی خود را به تغییر و اصلاح نشان دهد، جامعه جهانی بایستی در موضع خود در برابر به رسمیت نشناختن طالبان به عنوان حکومت قانونی افغانستان متحد شوند، و اهمیت به استانداردهای بین المللی در حکومت و رعایت حقوق بشر را با این اقدام خود به آنان یادآور شوند.

اظهارات کربی در حالی بیان می شود که وضعیت وضعیت حقوق بشر در افغانستان پس از روی کار آمدن مجدد طالبان بر اساس گزارش های متعدد، با نقض مکرر و آشکار حقوق بشر رو به وخامت گذاشته و به دلیل مشکلاتی که بر سر راه اقدام‌های بشردوستانه برای کاهش آن انجام می‌شود، این کشور شاهد ادامه تنش بوده و علاوه بر آن با مشکلات عدیده‌ای هم‌چون سیل و زلزله دست و پنجه نرم می‌کند.

گروه طالبان که کنترل افغانستان را در آگوست ۲۰۲۱ به دست گرفت، همچنان به دنبال به رسمیت شناختن بین المللی خود می‌باشد، اما کشورهایی چون ایالات متحده آمریکا به موضع خود مبنی بر عدم پذیرش رسمیت آن تا رسیدن به تعهدات مشخص از سوی این گروره اصرار دارد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا