آفریقااخبارجهان

سازمان ملل خواستار تلاش های مشترک برای برقراری صلح و ثبات در سودان جنوبی شد

هیئت سازمان ملل متحد در سودان جنوبی (UNMISS) گفت که به همکاری نزدیک خود با دولت سودان جنوبی و شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی برای تحقق صلح و ثبات در این کشور ادامه خواهد داد.

نیکلاس هیسم، رئیس هیئت سازمان ملل متحد در سودان جنوبی (UNMISS) و نماینده ویژه دبیرکل در این کشور گفت که حفظ صلح در سودان جنوبی مستلزم تلاش‌های جمعی است که شامل حمایت دولت و مردم و همچنین شرکای صلح منطقه‌ای و بین المللی از جمله اتحادیه آفریقا است.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در سودان جنوبی در مراسم بزرگداشت روز جهانی حافظان صلح سازمان ملل گفت: این مشارکت‌های قوی و پایدار مهم‌تر از همیشه هستند، چرا که فهرست رو به رشدی از چالش‌ها در همه زمینه‌ها، از جمله از لحاظ اقتصادی، بشردوستانه، و سیاسی و امنیتی فراروی ماست.

رئیس هیئت سازمان ملل متحد در سودان جنوبی در ادامه اظهار داشت: ۱۸ هزار صلح بان غیرنظامی و یونیفرم پوش در این کشور در حال انجام طیف گسترده‌ای از وظایف خود مانند حفاظت از غیرنظامیان، جلوگیری از خشونت، تسهیل ارسال ایمن کمک‌های بشردوستانه، نظارت و تحقیق در مورد نقض حقوق بشر، حل مناقشات، حمایت از فرآیندهای سیاسی و آماده‌سازی انتخابات و کمک به تامین صلح و پیشرفت، و گرد هم آوردن جوامع برای آشتی و صلح هستند.

هیسوم هم چنین گفت که (UNMISS) در نظر دارد سال جاری ۲۳ دادگاه، زندان، مرکز پلیس و مراکز آموزشی بسازد که دادگاه‌های سیار برای اجرای عدالت در جوامعی که برای مدت طولانی عدالت در آن‌ها گم شده است مستقر خواهند شد.

مهندسان UNMISS همچنین در حال ساخت زیرساخت‌های حیاتی از جمله تعمیر دو هزار کیلومتر جاده، حفظ ۸۰ کیلومتر بندر و اسکله برای محافظت از ۳۰۰ هزار نفر از مردم سیل زده در شهر نفت خیز بنتیو مرکز ایالت الوحده در سودان جنوبی، و ساخت مدارس جدید، مراکز مراقبت‌های بهداشتی، مراکز آب، مراکز پلیس، دادگاه‌ها، و سایر تسهیلات مورد نیاز مردم هستند.

لوسوبا لودورو وونگو، وزیر امور فدرال سودان جنوبی در این زمینه گفت که UNMISS از بدو تاسیس تاکنون وظیفه خود را برای محافظت از غیرنظامیان و کاهش خشونت در سراسر کشور به شکل رضایت بخشی انجام داده است.

گفتنی است که بیش از ۶۵۰ هزار نفر از جمله پناهجویان سودانی از زمانی که درگیری ها در آوریل ۲۰۲۳ بین نیروهای مسلح سودان و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی آغاز شد، به سودان جنوبی پناه برده‌اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا