آسیااخبارجهان

رئیس سازمان جهانی بهداشت: نیمی از جمعیت جهان به طور کامل تحت پوشش خدمات بهداشتی ضروری نیستند

رئیس سازمان جهانی بهداشت به مجمع بهداشت جهانی گفت: نیمی از جمعیت جهان به طور کامل تحت پوشش خدمات بهداشتی ضروری نیستند.

تدروس آدهانوم گبریسوس رئیس سازمان جهانی بهداشت به مجمع بهداشت جهانی (WHA) گفت: در سال ۲۰۲۳، WHO به ۶۵ وضعیت اضطراری جهانی پاسخ داد و آن را سالی با چالش‌های فراوان، اما با دستاوردهای بسیار توصیف کرد.

وی این اقدامات را شامل زلزله در ترکیه و سوریه و همچنین درگیری و ناامنی در کنگو، اتیوپی، غزه، هائیتی، میانمار، سودان و اوکراین ذکر کرد.

رئیس سازمان جهانی بهداشت همچنین رسیدگی به بیماری‌هایی از جمله وبا، تب دنگی، دیفتری، هپاتیت E، تب خونریزی‌دهنده ماربورگ، سرخک، آبله میمونی را از جمله دستاوردهای سازمان جهانی بهداشت در نقاط مختلف دنیا ذکر کرد.

تدروس همچنین بر نقش سازمان بهداشت جهانی در ارائه خدمات بهداشتی در مناطق درگیری مانند غزه، سودان و اوکراین تاکید کرد و خواستار آتش‌بس فوری در هر سه منطقه جنگ‌زده شد.

رئیس سازمان بهداشت جهانی خاطرنشان کرد: شاید در حال حاضر بزرگترین تهدید برای سلامتی جهانی تغییرات آب و هوایی باشد.

او هم چنین گفت: سال گذشته ما از برق‌رسانی تأسیسات بهداشتی با انرژی خورشیدی در سومالی حمایت و با همکاری یونیسف و نهاد اتحاد جهانی واکسن و ایمن‌سازی (GAVI) حمایت از کشورهایی چون اوگاندا، اتیوپی، زامبیا، پاکستان و یمن را آغاز کردیم.

رئیس سازمان بهداشت جهانی همچنین تصریح کرد که مصرف دخانیات در ۱۵۰ کشور در حال کاهش است و در حال حاضر ۱۹ میلیون سیگاری کمتر از دو سال پیش در جهان وجود دارد و بیش از ۹۰ کشور بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ مالیات غیر مستقیم دخانیات خود را افزایش دادند.

تدروس با اشاره به مناطق درگیری که متخصصان بهداشت از سراسر جهان در آنجا حضور دارند، گفت: سازمان جهانی بهداشت قبل از شروع درگیری، در غزه حضور داشته و برای حمایت از سیستم بهداشتی تا پایان این درگیری و کمک به بازسازی آن و پس از آن باقی خواهد ماند.

رئیس سازمان جهانی بهداشت هم چنین گفت جنگ بیش از یک ساله در سودان باعث شده که تقریباً ۱۵ میلیون نفر به کمک‌های بهداشتی نیاز داشته و بیش از سه چهارم بیمارستان‌ها که تقریبا ۹۰ درصد امکانات مراقبت های اولیه را تشکیل می‌دهند، فعالیتی نداشته باشند.

وی در ادامه اظهار داشت: در اوکراین ما به حمایت از سیستم بهداشتی ادامه می‌دهیم، سیستمی که انعطاف پذیر باقی مانده اما با چالش‌های مستمری مواجه است، و حدود هشت میلیون نفر در سال ۲۰۲۴ به کمک‌های بهداشتی نیاز خواهند داشت.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا