آسیااخبارجهان

۷۰ سازمان حقوقی خواستار اعلام رسمی قحطی در غزه شدند

در پی ناامنی غذایی در باریکه غزه که در حال وخیم‌تر شدن است، سازمان‌های حقوق بشری خواستار اعلام رسمی قحطی در غزه شدند.

۷۰ سازمان حقوق بشر در بیانیه‌ای مشترک از تمامی مقام‌های رسمی ذیربط و سازمان‌های ذی‌صلاح بین المللی و بین المللی خواستند به صورت رسمی در نوار غزه اعلام قحطی کنند.

هفتاد سازمان حقوق بشری در بیانیه‌ای مشترک از تمامی مراجع رسمی ذیربط و سازمان‌های ذی صلاح بین المللی و سازمان ملل خواستند تا با توجه به گسترش سریع قحطی، نرخ سوء تغذیه شدید و گسترش وسعت آن از نظر جغرافیایی در بین همه گروه‌ها به ویژه در میان کودکان به صورت رسمی در نوار غزه اعلام قحطی کنند.

سازمان‌هایی که این بیانیه را امضا کردند، از جمله دیده‌بان حقوق بشر اروپا- مدیترانه، تأکید کردند سطح ناامنی غذایی در سراسر نوار غزه در نتیجه اصرار اسرائیل به استفاده از گرسنگی به عنوان سلاح جنگی به منظور نسل کشی علیه فلسطینیان در نوار غزه، به‌طور پیوسته در حال تشدید است.

این سازمان‌ها تاکید کرده اند که همزمان با حمله زمینی ارتش اسرائیل به رفح واقع در جنوب نوار غزه از تاریخ ۷ می جاری و ممانعت از ورود کامیون های حامل کمک های انسان دوستانه از طریق گذرگاه رفح، وضعیت امنیت غذایی ساکنان غزه به شکل خطرناکی رو به وخامت گذاشته است.

این در حالی است که هزاران کامیون از هفته ها قبل پشت گذرگاه رفح معطل مانده اند و به خاطر تصمیم اسرائیل مبنی بر گرسنه نگه داشتن ساکنان غزه و بستن گذرگاه ها و ممانعت از ورود کمک ها، اجازه دسترسی ساکنان غزه به این محموله ها داده نمی‌شود.

سازمان‌های حقوقی امضا کننده این بیانیه تاکید کردند که اسرائیل باید هر چه سریعتر ملزم به اجرای تدابیر و اقدامات اعلام شده از سوی دیوان بین المللی دادگستری لاهه مبنی بر لزوم باز ماندن گذرگاه رفح در برابر تامین خدمات اساسی و کمک های بشردوستانه مورد نیاز شود تا جلوی وقوع جنایت نسل کشی علیه شهروندان فلسطینی گرفته شود.

گفتنی است که بر اساس تصمیم دادگاه لاهه، اسرائیل ظرف یک ماه گزارشی از اقداماتی که برای اجرای دستورات دادگاه لاهه باید انجام دهد، لازم است که به دادگاه، ارائه کند.

بر اساس گزارش‌های دریافتی برخی از فلسطینی‌ها تنها با ۳ درصد از حداقل استاندارد بین المللی شناخته شده برای مصرف روزانه آب، زنده می‌مانند.

فقدان آب تمیز و امکانات بهداشتی به طور قابل توجهی سبب بروز بیماری‌های خطرناک در بین کودکان زیر پنج سال در نوار غزه شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا