آسیااخبارجهان

درخواست عفو بین الملل از رهبران جهان برای مقابله با اقدام‌های خودسرانه مقام‌های لبنان نسبت به پناه‌جویان سوری

عفو بین‌الملل از رهبران جهان خواست که از پناهندگان سوری در لبنان محافظت کنند.

عفو بین الملل روز دوشنبه از رهبران جهان به ویژه کشورهای اتحادیه اروپا خواست از پناهجویان سوری در لبنان محافظت کنند و اطمینان حاصل کنند که آنها به زور اخراج نمی‌شوند.

در آوریل گذشته، دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که مقام‌های لبنانی به صورت «خودسرانه» پناهجویان سوری را بازداشت و شکنجه کرده و در ماه‌های اخیر آنها را به زور به سوریه بازگردانده اند.

عفو بین‌الملل در گزارشی اعلام کرد که دولت‌های کمک‌کننده در کنفرانس «بروکسل ۸» باید اطمینان حاصل کنند که هرگونه کمکی که برای حمایت از پناهندگان سوری در لبنان تعهد می‌شود، به نقض حقوق بشر، از جمله اخراج اجباری پناهجویان به سوریه کمک نمی‌کند.

عفو بین‌الملل تاکید دارد که به‌ویژه آن دسته از شهروندان سوری که در «خطر جدی» اذیت و آزار حکومت سوریه قرار دارند و به دلیل عقاید سیاسی وطن خود را ترک کردند، نبایستی اجبارا به سوریه بازگردانده شوند.

گفتنی است که کنفرانس “بروکسل ۸” روز دوشنبه در سطح وزرا و بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا برگزار شد.

این سازمان بین‌المللی افزود که کنفرانس سالانه بشردوستانه برای سوریه و کشورهای میزبان پناهندگان، باید به مقام‌های لبنان فشار بیاورند تا فوراً کارزار سرکوبگرانه بی‌سابقه خود را علیه آوارگان سوری متوقف و اقدام‌های خودسرانه را با هدف تحت فشار قرار دادن آنان برای بازگشت به سوریه لغو کنند.

آیه مجذوب، معاون مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل در این رابطه گفت که حمایت مالی اروپا از لبنان، مقام‌های لبنان را تشویق کرد تا اقدام‌های خودسرانه و خشونت آمیز خود را به منظور هدف قرار دادن پناهندگان سوری با سخنان نفرت‌انگیز، اخراج اجباری، و اقدام‌هایی مبنی بر در تنگنا قرار دادن شرایط اقامت و کار برای آنان گسترش دهند.

وی از کشورهای شرکت کننده در «بروکسل ۸» خواست تا به مقام‌های لبنانی فشار بیاورند تا فوراً اقدام‌های خودسرانه و خشونت آمیز خود را که آنها آن را ظالمانه و بی‌سابقه علیه آوارگان سوری توصیف کرد، متوقف کنند.

گفتنی است در ۱۴ مه، مقام‌های لبنانی اخراج اولین کاروان متشکل از بیش از ۳۰۰ پناهجوی سوری را به مناطق تحت کنترل دولت سوریه آغاز کردند.

بین پنج تا هفت میلیون نفر از مردم سوریه در روند جنگ ۱۳ ساله کشورشان را ترک و به لبنان، اردن، ترکیه و مصر رفته و شماری نیز راهی برخی کشورهای دیگر شدند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا