اخبارجهان

گنبد و مناره «آخرین مسجد بزرگ چین» با نمادهای چینی تعویض شده است

مسجد جامع شادیان، یکی از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین مساجد چین، بر فراز شهر کوچکی که نام خود را از آن گرفته‌است، در جنوب غربی استان ‎یون‌نان قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری اخبار شیعه به نقل از گاردین، آخرین مسجد بزرگ در چین که ویژگی‌های سبک اسلامی را حفظ کرده است، گنبدهای خود را از دست داده و مناره‌های آن به‌طور اساسی اصلاح شده است. به گفته کارشناسان، این موضوع نشان‌دهنده تکمیل تلاش دولت برای تخریب مکان‌های مذهبی مسلمانان در این کشور است.

تصاویر ماهواره‌ای از سال ۲۰۲۲ غرفه ورودی را نشان می‌دهد که با یک هلال ماه و ستاره بزرگ ساخته شده از کاشی‌های سیاه و سفید تزئین شده است.

اما، عکس‌ها، تصاویر ماهواره‌ای و گزارش‌های شاهد از امسال نشان می‌دهد که گنبد برداشته شده و با پشت بام پاگودا به سبک چینی هان جایگزین شده و مناره‌ها کوتاه شده و به برج‌های بتکده تبدیل شده‌اند. تنها اثر کم رنگی از کاشی های هلال ماه و ستاره ای که زمانی تراس جلوی مسجد را مشخص می کردند، قابل مشاهده است.

گاردین در ادامه این گزارش می‌افزاید: در سال ۲۰۱۸، دولت چین یک برنامه پنج ساله در مورد اسلام منتشر کرد. بخشی از این طرح، مقاومت در برابر «سبک‌های معماری خارجی» و ترویج «معماری که مملو از ویژگی‌های چینی است» بود. یک یادداشت فاش شده حزب کمونیست چین نشان می دهد که به مقامات محلی دستور داده شده است که به اصل تخریب بیشتر و ساخت و ساز کمتر پایبند باشند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا