اخبارجهان

افزایش خطر آسیب به غیرنظامیان در سال ۲۰۲۳ در نقاط مختلف دنیا

مقام‌های ارشد سازمان ملل روز سه شنبه گفتند، وضعیت اسفبار غیرنظامیان بر اثر جنگ در سال ۲۰۲۳ به شدت وخیم بود، چرا که جهان شاهد وحشت نه تنها در غزه و جنوب اسرائیل، بلکه همچنین رنج شدید مردم در سایر نقاط بحرانی در سراسر جهان بود.

جویس مسویا معاون هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل (اوچا)، به اعضای شورای امنیت گفت که سازمان ملل به تنهایی بیش از ۳۳ هزار کشته غیرنظامی در درگیری های مسلحانه را در سال ۲۰۲۳ ثبت کرده که این رقم افزایش وحشتناک ۷۲ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

این کارشناس ارشد بشردوستانه سازمان ملل توجه ویژه جهانی را به وضعیت ناامیدکننده غزه جلب کرد که در آن عملیات نظامی مداوم اسرائیل پس از حملات ۷ اکتبر توسط حماس و سایر گروه‌های مسلح فلسطینی، منجر به مرگ، ویرانی و رنج، با سرعت و مقیاس بی‌سابقه‌ای شده، و ده ها هزار نفر کشته و زخمی، و بیش از ۷۵ درصد از جمعیت این منطقه به اجبار آواره شده، و قحطی بزرگی برای این سرزمین در راه است.

آلیس وایریمو ندریتو مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در زمینه پیشگیری از نسل‌کشی نیز در سخنرانی خود در شورای امنیت گفت: درگیری خونین بین دو گروه نظامی رقیب در سودان، که در ماه آوریل آغاز شد، به خشونت‌های قومی شدید، به‌ویژه در دارفور و الفاشر منجر شده است.

در اوکراین، استفاده از سلاح‌های مرگبار در مناطق پرجمعیت، عامل اصلی تلفات غیرنظامیان بوده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل در مورد وضعیت جهانی حفاظت از غیرنظامیان که هفته گذشته منتشر شد، در سال ۲۰۲۳ ، افزایش ۱۶ درصدی تلفات غیرنظامیان ناشی از مین و مواد منفجره باقی مانده از جنگ، با ۱۱۶ کشته و ۳۸۳ زخمی همراه بوده است.

این گزارش همچنین به تشریح تأثیر درگیری‌ها در مناطق مختلف دیگر پرداخته است.

در کنگو، بیش از ۲۱۹ هزار قربانی گزارش شده، در مالی ۱۳۰۰ غیرنظامی کشته شده، میانمار هم شاهد افزایش درگیری به ویژه در مناطق شهری بوده است.

خشونت در نیجریه منجر به کشته شدن چهار هزار و ۵۳۳ غیرنظامی و کشته یا زخمی شدن بیش از ۱۴۰۰ غیرنظامی در سومالی شده است.

در سودان جنوبی هم ۲۵۲۷ کشته و ۵۹۷ نفر ربوده شده و در سوریه نیز ۵۵۶ غیرنظامی جان باخته‌اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا