آفریقااخبارجهان

سازمان ملل: خطر “واقعی و فزاینده” نسل کشی در سودان وجود دارد

مشاور ویژه سازمان ملل در امور پیشگیری از نسل کشی روز سه شنبه هشدار داد که در سودان همه نشانه‌های خطر نسل کشی وجود دارد و ممکن است مرتکب آن هم شده باشند.

آلیس ندریتو مشاور ویژه سازمان ملل در امور پیشگیری از نسل کشی در نشست شورای امنیت سازمان ملل به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد قطعنامه حمایت از غیرنظامیان در درگیری‌های مسلحانه و هفتاد و پنجمین سالگرد کنوانسیون ژنو سخنرانی کرد.

وی در این نشست گفت: حفاظت از غیرنظامیان در سودان نباید بلاتکلیف بماند، چرا که خطر نسل کشی در سودان وجود دارد، و این واقعیت هر روز در حال رشد است.

مشاور ویژه سازمان ملل در امور پیشگیری از نسل کشی هم چنین گفت که بسیاری از غیرنظامیان سودانی بر اساس هویتشان هدف قرار می‌گیرند.

ندریتو در ادامه افزود: در دارفور و الفاشر، غیرنظامیان به دلیل رنگ پوست، قومیت و هویتشان مورد حمله قرار گرفته و کشته می‌شوند، آنها همچنین با سخنان نفرت انگیز و با تحریک مستقیم به خشونت هدف قرار می‌گیرند.

گفتنی است الفاشر پایتخت دارفور شمالی است، جایی که اخیراً درگیری بین نیروهای مسلح سودان SAF مستقر در داخل شهر و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی RSF که اکنون به سمت آن پیشروی کرده‌اند شدت گرفته است.

الفاشر تنها شهر در منطقه دارفور است که نیروهای RSF آن را تصرف نکرده اند، جایی که بیش از ۸۰۰ هزار غیرنظامی پناه گرفته‌اند و یک نبرد تمام عیار می‌تواند جنایاتی منجر به جنایات نسل‌کشی‌ شود.

ندریتو در ادامه گفت: افراد در سودان با انگیزه های قومی عمدتاً توسط نیروهای RSF و شبه‌نظامیان مسلح عرب هدف قرار می‌گیرند، و طبق گزارش‌ها همچنان ادامه دارد.

مشاور ویژه سازمان ملل در امور پیشگیری از نیروهای RSF و SAF به دلیل نادیده گرفتن حقوق بشر و قوانین بشردوستانه بین المللی، استفاده از تسلیحات سنگین در مناطق پرجمعیت، دستگیری جوانان در ایست‌های بازرسی و استفاده از سخنان نفرت انگیز و تحریک مردم به خشونت انتقاد کرد.

وی از نسل کشی، رفتارهای غیر اخلاقی و خشونت، سوزاندن و غارت روستاها، بمباران مراکز درمانی و عدم دسترسی به آب و برق ابراز نگرانی کرد.

او به اعضای شورای امنیت گفت که آنها “مسئولیت خاصی” برای بررسی اقداماتی به منظور جلوگیری از نسل کشی دیگر در سودان دارند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا