اخبارجهان

بر اساس یک گزارش، آزادی بیان در بیش از نیمی از جمعیت جهان در وضعیت بحرانی قرار داد

بر اساس یک گزارش جدید، بیش از نیمی از جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که آزادی بیان در آن‌ها به یک بحران تبدیل است.

بحران آزادی بیان برای بیش از نیمی از جمعیت جهان در حالی رخ می‌دهد که ده‌ها کشور در سال ۲۰۲۴ قرار است انتخابات برگزار کنند.

بر اساس گزارشی که به تازگی منتشر شده، حدود چهار میلیارد و دویست میلیون نفر یا ۵۳ درصد از جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که آزادی بیان در آنها بحرانی است، و کمی بیش از یک پنجم یعنی – ۲۳٪ – آنان در کشوری زندگی می کنند که آزادی بیان در آن ها قابل قبول یا کمتر محدود شده است.

در این گزارش آمده: این وضعیت فقط بد نیست، این به معنای واقعی کلمه بدترین چیزی است که می‌توانید در نیمی از جهان وجود داشته باشد.

در ماده ۱۹ این گزارش، ۲۵ شاخص از جمله آزادی رسانه، مذهب و دانشگاه را تحلیل کرده و کشورها را در دسته‌های باز، کمتر محدود، محدود، بسیار محدود و بحرانی رتبه‌بندی می‌کند.

مک کیو یکی از تهیه کنندگان این گزارش گفت: با برگزاری انتخابات در چندین کشور در سال جاری، شاهد افزایش قطعی اینترنت و همچنین افزایش کمپین های تبلیغاتی تحت حمایت دولت‌ها با هدف تأثیرگذاری بر انتخابات هستیم.

مک کیو هم چنین گفت که در رابطه با آزادی بیان در هند نگرانی های خاصی وجود دارد.

به گفته کمیته حمایت از روزنامه نگاران، از زمان آخرین انتخابات عمومی هند در سال ۲۰۱۹، تعداد بی سابقه ای از روزنامه نگاران دستگیر شده یا با اتهامات جنایی روبرو شده اند و چندین رسانه مهم با ادعای تقلب یا فرار مالیاتی هدف حمله قرار گرفته اند.

سایر کشورهایی که در این گزارش نسبت به آزادی بیان روند کاهشی داشته اند عبارتند از بورکینافاسو، جمهوری آفریقای مرکزی، اکوادور، اتیوپی، مولداوی، مغولستان، سنگال و توگو، که در این گزارش در بازه آن ها آمده که در مقیاس جهانی، آزادی بیان در آن ها «راکد» است.

اما انتخابات همچنین می‌تواند تأثیرات مثبتی بر آزادی بیان داشته باشد، همان گونه که با پیشرفت‌هایی در برزیل پس از پیروزی لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، بر ژایر بولسونارو، رئیس‌جمهور راست‌گرا انجام شد.

مک کیو در ادامه افزود: حقوق و آزادی‌ها هرگز نباید نادیده انگاشته شوند و تضمین، تقویت و بهبود حقوق مردم همیشه باید ادامه یابد.

به جز از برزیل، کشورهای دیگری که در سال گذشته از نظر آزادی بیان بهبود یافته اند عبارتند از فیجی، سریلانکا و تایلند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا