اخبارایرانجهان

هشدار؛ مهاجرت ۱۰ هزار پزشک در ایران

افزایش آمار مهاجرت پزشکان در ایران، تغییر شغل پزشکان و عدم استقبال داوطلبان از رشته‌های پزشکی دانشگاه‌ها منجر به کمبود پزشک، به‌خصوص پزشک متخصص در سراسر ایران شده است؛ موضوعی که کارشناسان هشدار می‌دهند در آینده بدتر نیز خواهد شد.

کمبود پزشک در ایران موضوعی است که در طول سال‌های اخیر بارها ازسوی جامعه پزشکان هشدار داده ‌شده است ولی مسئولان مربوط تاکنون این هشدار را جدی نگرفته‌اند.

لازم به ذکر است، همین تعداد پزشکانِ موجود نیز به درستی در کشور توزیع نشده‌اند. به طوری که ۴۵ درصد از پزشکان متخصص در شهر تهران فعالند که فقط ۱۱ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد. و در ۵۰ درصد مناطق کشور، سرانه پزشک کمتر از ۳۸ پزشک به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است. البته اعداد و ارقام متفاوت هستند اما اصل کمبود پزشک را نمی‌توان انکار کرد.

سال گذشته ظرفیت رشته‌های تخصص پزشکی حدود ۷ درصد افزایش یافت تا کمبودها در چند سال آینده تا حدودی برطرف شود اما به گفته کارشناسان، این کار به تنهایی جواب نمی‌دهد. چراکه زندگی در ایران سخت شده و پزشک جوان ترجیح می‌دهد مهاجرت کند و در کشور دیگری از صفر شروع کند، اما در ایران سال‌ها درجا نزند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا