اخبارافغانستانپاکستان

اخراج مهاجران افغانستان از پاکستان؛ نزدیک به ۱۵۰۰ نفر در جریان سه روز اخراج شدند

وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان تحت کنترل طالبان می‌گوید که در روز های ۲۷ تا ۲۹ اردیبهشت، یک هزار و ۵۰۰ مهاجر از پاکستان به افغانستان به صورت اجباری برگشت داده شدند.

در همین حال، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در گزارش هفتگی خود در مورد بازگشت مهاجران افغانستان از پاکستان گفته است که از ۱۲ تا ۱۸ ماه می حدود دو هزار و ۲۶ نفر مهاجر اهل افغانستان، از پاکستان بازگشت داده شده اند که ۷۱ درصد آنان کارت پی او آر داشتند.

این نهاد و هم چنین سازمان بین‌المللی مهاجرت پیش از این ابراز نگرانی کرده بودند که مهاجران افغانستان در پاکستان با آزار و اذیت پلیس مواجه هستند و در بازگشت به افغانستان نیز با مشکلات بیکاری و بی‌سرپناهی دست و پنجه نرم می‌کنند.

این درحالیست که تداوم سیاست اخراج مهاجران افغانستانی از پاکستان که در ماه نوامبر سال ۲۰۲۳ آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد، مهاجران افغانستانی مقیم پاکستان را که سال‌هاست در این کشور زندگی می‌کنند، با نگرانی و مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است.

این مسائل هم چنین زمانی اتفاق می‌افتد که افغانستان به دلیل افزایش بلایای طبیعی و فقر، نیازمندی بیشتری به کمک‌های بشردوستانه دارد و در کنار سیلاب‌زدگان که خانه‌ها، زمین و دیگر دارایی‌شان را از دست دادند، مهاجران افغانستانی که به تازگی از پاکستان برگشته اند، از وضعیت‌ خود شکایت دارند.

حکومت پاکستان در مرحلۀ اول، اخراج اجباری مهاجران افغانستانی فاقد مدارک را در ماه نوامبر سال ۲۰۲۳ آغاز کرد که در این مرحله بیش از نیم میلیون مهاجر افغان را به افغانستان اخراج کرد.

سازمان بین‌المللی مهاجرت پیش از این گفته بود که از ژانویه ۲۰۲۳ تا آوریل ۲۰۲۴، بیش از یک و نیم میلیون مهاجر افغانستانی از ایران و پاکستان به کشورشان بازگشت داده شده اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا