اخبارایرانجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

یازدهم ذی القعده سالروز ولادت باسعادت امام رضا علیه السلام

ولادت امام رضا علیه السلام در روز یازدهم ذی القعده سال ۱۴۸ هجری قمری ذکر شده است. شهر طوس که امروزه به مشهدالرضا شهرت یافته، محل دفن این امام بزرگوار است و در طول سال شاهد حضور خیل مشتاقان زیارت آن حضرت از سراسر دنیا است.

حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام بنا به قول مشهور در ۱۱ ذی القعده ۱۴۸ هجری قمری و در مدینه به دنیا آمدند. پدر ایشان، امام موسی بن جعفر علیه السلام و مادرشان نجمه خاتون بودند. نام آن حضرت علی و مشهورترین کنیه ایشان ابوالحسن است که ابوالحسن ثانی نیز گفته می‌شود. رضا نیز معروف‌ترین لقب ایشان است، و القاب دیگری چون ضامن آهو، امام رئوف، ثامن الحجج، ثامن الائمة، غریب الغرباء، معین الضعفاء، شمس الشموس، انیس النفوس و عالم آل محمد نیز دارند.

لقب “عالم آل محمد” نشانگر ظهور علم و دانش امام رضا است. جلسات مناظره متعددی که امام با دانشمندان بزرگ عصر خویش، به ویژه علمای ادیان مختلف انجام دادند، همیشه با سربلندی پایان می‌یافت. حدیث سلسله‌الذهب، حدیث قدسی منقول از امام رضا علیه السلام در باب توحید و شروط آن است. امام رضا این حدیث را هنگام عبور از نیشابور به طرف مرو بیان کردند. راویان این حدیث همگی امامان معصوم‌اند که تا به پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و در نهایت به خدای متعال می‌رسد. به همین دلیل این حدیث را «سلسلة‌الذهب» به معنای «زنجیرۀ زرّین» توصیف کرده‌اند.

آیت‌الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی در یکی از نشست‌های علمی در رابطه با وجوب نشر معارف اهل بیت علیهم السلام فرمودند: از امام رضا علیه السلام روایتی نقل شده که می‌فرماید: “رَحِمَ الله عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا”، خدا رحمت کند بنده‌ای را که امر معارف ما را احیا کند. زمانی که اباصلت از چگونگی این مهم می‌پرسد، می‌شنود: “يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا النَّاسَ فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا”، علوم ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد که اگر مردم زیبایی‌های کلام ما را می‌دانستند، از ما پیروی می‌کردند. بنابراین، اگر طبق فرمایش امام رضا علیه السلام، واقعیات دین به مردم برسد، و آنچه که رسول خدا و اهل بیت علیهم السلام بیان فرموده‌اند به مردم دنیا برسد و مردم دنیا از آن آگاه شوند، قطعاً پذیرای اسلام خواهند شد.

معظم‌له تأکید فرمودند: این اسلامی که غربی‌ها و برخی از مردم دنیا از آن نفرت پیدا کرده‌اند، اسلام واقعی نیست، بلکه فقط نام آن، اسلام است. اگر اسلام واقعی به مردم دنیا برسد و اگر مردم دین را بشناسند و تاریخ اهل بیت علیهم السلام به آنان برسد، از دین اسلام و مسیر اهل بیت علیهم السلام پیروی خواهند کرد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا