اخبارجهانجهان اسلامعراق

عراق آماده مرحله دوم مرمت «طاق کسری» می‌شود

طاق کسری یا ایوان مدائن آخرین اثر بازمانده از تمدن ساسانی در عراق، در جنوب شرقی بغداد، پایتخت قرار دارد. خرابه‌های باستانی مرتفعی که نشانه‌های زیادی از خلاقیت معماری دارد که در بقایای ایوان حاکم وقت امپراطوری ساسانی به نام «کسری انوشیروان دادگر» نمایان و برجسته شده است، انوشیروان طی سال‌های ۵۳۱ تا ۵۷۹ میلادی حکومت می‌کرد، این طاق به طور مشخص در سال ۵۴۰ میلادی وجود داشته است.

طاق کسری از دو بخش اساسی تشکیل شده، یکی خود بنا و دیگری طاقی در کنارش به ارتفاع ۳۷ متر و عرض ۲۶ متر که از بزرگ‌ترین بنا‌های آن دوران به شمار می‌رود.

این میراث تمدنی بزرگ طی سال‌های مختلف شاهد عملیات مرمت بوده است، این بنا در سال ۱۸۸۸ در پی جاری شدن سیل از رود دجله، آسیب دید به طوری که بخش‌های زیادی از آن، تخریب شد، در سال ۲۰۲۱ هم آسیب دید و بخش‌هایی از آن فرو ریخت.

«احمد العلیاوی» سخنگوی وزارت فرهنگ، گردشگری و باستانی عراق می‌گوید که حفاظت و مراقبت از آثار و اماکن باستانی همچون ایوان کسری در مدائن معمولا به یک طرح و قوانين بسیار دقیق در چارچوب مطالعه و پژوهش جامعی نیاز دارد تا عناصر مورد نیاز برای مرمت و بازسازی کامل شود.

وی افزود: با دانشگاه پنسیلوانیای امریکا قراردادی امضا شد تا یک پژوهش کامل و مخصوص سازوکار نگهداری به شیوه علمی به گونه‌ای آماده شود که خطری برای اثر باستانی و ارزش معماری و تاریخی آن به همراه نداشته باشد.

العلیاوی تاکید کرد که وزارت فرهنگ، گردشگری و باستانی با نظارت اداره میراث درصدد مرمت کلی طاق کسری است، اداره میراث اطلاعات کاملی درباره این اثر باستانی و تمام آثار باستانی در عراق و آثاری دارد که معمولا دور از شهرها قرار دارند و به نگهداری و بازسازی و پرونده کاملی از نظر برنامه‌ریزی نیاز دارند.

وی افزود که ادارات مربوطه در این وزارت به پیگیری تمام جزئیات مربوط به اثر باستانی طاق کسری و تکمیل اظهارنامه‌هایی برای ارائه به هیئت دولت به منظور اختصاص بودجه لازم برای مرمت ادامه می‌دهد و پس از آن مبالغ مالی لازم برای مرمت و نصب تجهیزات برای استحکام بخشی سقف ایوان و جلوگیری از ریزش آن اختصاص خواهد یافت.

طاق کسری در گذشته مقصد گردشگری بسیاری از اهالی بغداد و مناطق دیگر عراق برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت در گوشه گوشه این اثر باستانی ونیز مقصد اساسی خانواده‌های بغدادی در عید نوروز هر سال و نیز در اعیاد و مناسبت‌های مختلف بوده است، همچنانکه یکی از مقاصد گردشگران خارجی بوده که از تمام مناطق جهان برای بازدید آثار باستانی به عراق سفر می‌کنند، علاوه بر اینکه در این اثر باستانی، مزار سلمان فارسی صحابی پیامبر اکرم،به عنوان یک مزار دینی قرار دارد که بسیاری از مردم به زیارت آن می‌روند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا