اخبارجهان

آسیب اقتصادی ناشی از تغییرات آب و هوایی، شش برابر بدتر از آنچه تصور می شد

محققان دریافتند افزایش یک درجه سانتی گراد در دمای جهانی منجر به کاهش ۱۲ درصدی تولید ناخالص داخلی جهان می‌شود.

تحقیقات نشان داده است که آسیب اقتصادی ناشی از تغییرات آب و هوایی شش برابر بدتر از آن چیزی است که قبلا تصور می‌شد، زیرا گرمایش جهانی ثروت را با نرخی مطابق با سطح خسارات مالی یک جنگ دائمی کاهش می‌دهد.

محققان دریافتند افزایش یک درجه سانتیگراد در دمای جهانی منجر به کاهش ۱۲ درصدی تولید ناخالص داخلی جهانی (GDP) می شود که تخمینی بسیار بالاتر از آنالیزهای قبلی است.

جهان از زمان پیش از صنعتی شدن بیش از یک درجه سانتی گراد گرم تر شده است و بسیاری از دانشمندان اقلیم پیش بینی می کنند که افزایش ۳ درجه سانتی گراد تا پایان این قرن به دلیل سوزاندن مداوم سوخت های فسیلی رخ دهد، که هزینه اقتصادی هنگفتی به همراه خواهد داشت.

بر اساس پژوهش‌های اخیر افزایش دمای ۳ درجه سانتی‌گراد باعث کاهش شدید تولید، سرمایه و مصرف می‌شود که تا سال ۲۱۰۰ از ۵۰ درصد فراتر می‌رود، این زیان اقتصادی آنقدر شدید است که «قابل مقایسه با خسارت اقتصادی ناشی از جنگ داخلی و دائمی است».

آدرین بلال، اقتصاددان در هاروارد در مقاله ای نوشته است: هنوز رشد اقتصادی وجود خواهد داشت، اما در پایان قرن ممکن است مردم ۵۰ درصد از آنچه که اگر تغییرات آب و هوایی رخ نمی داد، فقیرتر شوند.

این مقاله تخمین بسیار بالاتری از ضررهای اقتصادی نسبت به تحقیقات قبلی ارائه می‌کند و هزینه اجتماعی کربن را محاسبه می‌کند، که هزینه خسارت وارده به دلار به ازای هر تن انتشار کربن اضافی، ۱۰۵۶ دلار در هر تن است.

این در مقایسه با محدوده تعیین شده توسط آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) است که هزینه آن را حدود ۱۹۰ دلار در هر تن برآورد می‌کند.

به گفته آدرین بلال، این رویکرد ماهیت به هم پیوسته تأثیر امواج گرما، طوفان، سیل و سایر اثرات بدتر آب و هوایی را که به عملکرد محصولات زراعی آسیب می‌رساند، و بهره وری کارگران و سرمایه گذاری را کاهش می‌دهد، نشان می‌دهد.

این مقاله نشان داد که تأثیر اقتصادی بحران آب و هوا به طور شگفت‌آوری در سراسر جهان یکنواخت خواهد بود، البته در کشورهای کم‌درآمد، بیشتر خواهد بود

این مقاله خاطرنشان می‌کند که این امر باید کشورهای ثروتمندی مانند ایالات متحده را تشویق کند تا در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای گرمایش سیاره به نفع اقتصادی خود اقدام کنند.

بر اساس این تحقیقات، افزایش دما، بارندگی‌های شدیدتر و آب و هوای ناپایدار همراه با رخدادهای شدید پیش‌بینی می‌شود که این اتفاق ها تا اواسط قرن، سالانه ۳۸ تریلیون دلار تخریب ایجاد می‌کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا