آسیااخبار

چرا عمان به مقصد گردشگردی شیعیان کشورهای مختلف تبدیل شده است؟

کشور سلطان‌نشین عمان در حال تبدیل شدن به مقصد گردشگری شیعیان از عراق، ایران و لبنان است.

اما راز این ماجرا چیست؟

کشور عمان چندی است که شاهد موج گسترده‌ای از حضور گردشگری مذهبی و باستان‌شناسی شده است.

وجود تعدادی از زیارتگاه مذهبی متعلق به انبیاء و اولیا و صالحان پیشین در عمان، شیعیان عراق، ایران، لبنان و دیگر مناطق را ترغیب به زیارت آنها کرده است،

تعدادی از صاحبان شرکت‌های گردشگری عراق در گفتگوهای جداگانه‌ای با خبرگزاری اخبار شیعه تأکید کردند که عمان به دلیل جاذبه‌های گردشگری فرهنگی، و وجود زیارتگاه‌های مذهبی، به مقصد مورد علاقه گردشگران شیعه عراقی‌ تبدیل شده است.

صاحبان شرکت‌های یاد شده در ادامه گفتند که عمان از آزادی زیادی برای انجام مناسک مذهبی و فعالیت‌های شیعیان برخوردار است، که همین مساله باعث شده که توجه بسیاری از افراد و مراکز به سوی آن جلب شود، لذا شیعیان عراق این کشور را در لیست مناطق گردشگری خود قرار داده‌اند.

تقریبا دو سال پیش، بزرگترین مسجد شیعیان این کشور به نام مسجد السلام در مساحتی به وسعت ۱۳ هزار و ۱۳۹ متر مربع در مسقط افتتاح شد.

استان ظفار عمان نیز دارای زیارتگاه بزرگی منسوب به یکی از پیامبران الهی به نام حضرت عمران است که به یک پایگاه مذهبی تبدیل شده و محل زیارت شیعیان قرار گرفته است.

همچنین در تعدادی از استان‌های این کشور قبور تعدادی از اولیای صالح و علمای بزرگوار مکتب اهل بیت علیهم السلام قرار دارد که زائران برای تبرّک جستن و بهره گیری ثواب به آنجا می‌روند.

لازم به ذکر است که از بین گروههای مختلف شیعی در عمان، شیعیان بحارنه دارای جایگاه ویژه‌ای بوده و در دستگاههای دولتی دارای مقام و نفوذ هستند.

شیعیان لواتی هم که در اصل پاکستانی و دارای تحصیلات عالیه و اغلب آنان مسلط به زبان انگلیسی می‌باشند، به صورت جدی وارد فعالیت‌های تجاری شده‌اند.

گفتنی است که شیعیان عمان از آنجایی که در اقلیت هستند هیچ‌گونه فعالیت سیاسی نداشته و اغلب فعالیت‌های آنان فرهنگی و دینی می‌باشد.

گروهی از شیعیان عمان دارای تحصیلات عالیه بوده و در کنار آنها گروهی دیگر جهت تحصیل علوم دینی به قم و نجف می‌روند، که بعد از فراغت از تحصیل دوباره به عمان باز می‌گردند.

لازم به ذکر است که بیشتر برنامه‌های فرهنگی و دینی شیعیان در مساجد و حسینیه‌ها برگزار می‌گردد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا