اخبارجهانسوریهعراق

دولت عراق از ۶۰ کشور خواست تا اتباع عضو داعش خود را بازگردانند

دولت عراق از تمام شصت کشوری که شهروندان آنها در اردوگاه خانواده‌های گروه سنی های تندروی داعش ساکن هستند، خواست تا آنها را در اسرع وقت به کشورشان بازگردانند.

قرار است این اردوگاه که در شمال سوریه، نزدیک مرز عراق است، بسته شود.

مدت‌هاست که مقام‌های عراقی بارها خواستار برچیده شدن اردوگاه الهول در سوریه شده و از کشورهای جهان خواسته اتباع خود را از آن جا خارج کنند و در عین حال نسبت به خطر ایجاد افراط گرایی و نفرت پراکنی در صورت ادامه فعالیت آن هشدار داده اند.

قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که تا کنون تنها بیست و چهار کشور بازگرداندان شهروندان خود را از اردوگاه پناهندگان الهول آغاز کرده‌اند.

او از روسیه که به تازگی سی و دو کودک پنج تا هفده ساله را به کشور خود بازگردانده است، قدردانی کرد.

دو روز پیش هم وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده یازده شهروند خود و شش کودک کانادایی را از اردوگاه‌های شمال شرق سوریه بازگردانده است.

از یازده شهروند ایالات متحده که به کشورشان بازگردانده شدند ده نفر متعلق به یک خانواده بودند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت این بیشترین تعداد شهروندان آمریکایی بوده که تاکنون از اردوگاه‌های سوریه به آمریکا بازگردانده شده‌اند.

تاجیکستان هم دو هفته پیش حدود ۵۰ زن و کودک دیگر تاجیک را از سوریه به کشورشان برگرداند.

آنها همسر و فرزندان جنگجویان تاجیک هستند که در دهه ۲۰۱۰ در جنگ‌های گروه سنی های تندروی داعش در سوریه و عراق ناپدید و یا کشته شده‌اند.

این آخرین گروه از زنان و کودکان تاجیک بودند که از سوریه به تاجیکستان بازگردانده شدند.

گفتنی است که تقریباً پنجاه‌هزار نفر که عمدتا کودک هستند از ۶۰ کشور مختلف در دو اردوگاه پرجمعیت الهول و روژ در سوریه سرگردان مانده‌اند.

نیمی از آنها که آوارگان سوری و عراقی هستند، در اردگاه الهول به سر می‌برند.

اردوگاه‌های الهول و روژ توسط نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها اداره می‌شوند که سال‌ها با گروه سنی های تندروی داعش تا زمان سقوط آنان در اوایل سال ۲۰۱۹ مبارزه کردند.

برخی کشورها از بازگرداندن شهروندان خود از این اردوگاه‌ها امتناع می‌کنند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ روز سه‌شنبه خود گفت: «تنها راه‌حل پایدار برای بحران انسانی و امنیتی در اردوگاه‌های آوارگان و بازداشتگاه‌ها در سوریه این است که کشورها اتباعشان را به کشورشان بازگردند و بازپروری کنند تا دوباره بتوانند عضوی از جامعه شوند.»

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا