اخبارایرانجهان اسلام

اول ماه ذی القعده سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها

طبق روایات و اسناد تاریخی ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها اول ذی القعده سال ۱۷۳ هجری قمری است، برادر آن حضرت، امام رضا علیه السلام ایشان را معصومه و جدشان امام صادق علیه السلام قبل از تولد، ایشان را به «کریمه اهل بیت» ملقب نمودند.

آرامگاه آن حضرت در شهر مقدس قم سالانه پذیرای میلیون‌ها زائر است.

حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها دخت گرامی حضرت موسی بن جعفر علیه السلام در اوّلین روز ماه ذى القعده سال ۱۷۳ هـجری قمری، ۲۵ سال بعد از تولد حضرت امام رضا علیه السلام در مدینه منوّره چشم به جهان گشودند.

حضرت معصومه به همراه امام رضا هر دو در دامان پاک یک مادر به نام نجمه خاتون که از مهاجران مغرب بود، رشد و پرورش یافته‌اند.

این درحالی است که پدر بزرگوارشان پیوسته در زندان هارون الرشید بسر مى‌بردند و سرانجام در همان زندان، هنگامى که حضرت معصومه در سن ده سالگى بودند، به شهادت رسیدند و از آن زمان به بعد حضرت معصومه تحت مراقبت برادربزرگوارشان امام رضا قرار گرفتند.

نام آن حضرت، فاطمه است و علاوه بر معصومه و کریمه اهل بیت، طاهره، حمیده، بِرّه، رشیده، تقّیه، رضّیه، مرضیّه ، صدیقه، محدثّه، و عابده از صفات و القابی هستند که برای حضرت معصومه عنوان شده است.

روایتی منتسب به امام رضا علیه السلام رسیده که فرمود: «مَنْ زارَ الْمَعْصُومَةَ بِقُمْ كَمَنْ‏ زارَنى‏» ، هركس حضرت معصومه سلام الله علیها را در قم زيارت كند گويا مرا زيارت كرده است.

مقام معنوی آن حضرت در مرحله‌اي است كه در فرازي از زيارتنامه معروف آن حضرت که توسط امام رضا علیه السلام بیان شده است می‌خوانیم: «يا فاطِمَةُ اشْفَعى‏ لى‏ فىِ الْجَنَّةِ، فَانَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ‏ شَاْناً مِنَ‏ الشَّاْنِ»؛ (اى فاطمه مرا در بهشت شفاعت كن چرا كه در پيشگاه خدا داراى‏ جايگاه با عظمت هستى)

حضرت معصومه سلام الله علیها از لحاظ علمی و حدیثی همانند مادرشان حضرت زهرا سلام الله علیها ، «عالمه» و «محدثه» بودند، و همان گونه كه حضرت زهرا سلام الله عليها با استدلالهاي متين و استوار، حقانيت ولايت حضرت علي عليه السلام را تبيين مي‌كردند، حضرت معصومه سلام الله علیها نيز چنين بودند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا