آسیااخباراروپاجهان

واکنش‌ها به سفر رئیس‌جمهور چین به فرانسه

این هفته در واکنش به سفر رئیس جمهور چین به فرانسه برخی از فعالان حقوق بشری و پناه جویان ایغور و تبتی مقیم فرانسه در پاریس تظاهرات کردند تا آنچه را که به گفته آنها نقض شدید حقوق بشر توسط دولت چین است را یادآور شوند.

شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت راهی پاریس شد تا در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با رئیس‌جمهور فرانسه در مورد مبادلات اقتصادی و جنگ روسیه و اوکراین گفت‌وگو کند.

این سفر، واکنش منفی گروه‌های حقوق بشری و خشم «جامعه تبتی‌ها و اویغورهای فرانسه» را که در این کشور پناهنده شده‌اند، در پی داشته است.

به‌گفته جامعه ی اویغورهای فرانسه، استقبال امانوئل مکرون از شی جین پینگ، به‌معنای آن است که پاریس «مسئول اصلی جنایات در چین را تشویق می‌کند تا به نسل کُشی اویغورها ادامه بدهد».

کشورهای غربی از جمله فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده، پیشتر «نسل کشی ادامه‌دار اویغورها توسط دولت چین» را محکوم کرده‌اند.

به گفته نهادهای بین‌المللی و دولت‌های غربی، دولت چین از سال ۲۰۱۷ بیش از یک میلیون نفر از مسلمانان ترک‌تبار اویغور ساکن در منطقه سینکیانگ را در اردوگاه‌های کار اجباری بازداشت کرده است و حقوق آنها را نقض می‌کند.

دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل که این هفته نیز گردهمایی‌هایی برگزار کردند، هر دو از ماکرون خواسته‌اند که موضوع حقوق بشر را در گفتگوهای خود با شی جین‌پینگ مطرح کند.

عفو بین‌الملل از پاریس خواست تا خواستار آزادی افرادی شود که به‌طور خودسرانه توسط چین بازداشت شده‌اند و هشدار داد که پکن در تلاش برای ارعاب منتقدان خود در کشورهای دیگر از جمله فرانسه سابقه داشته است.

یک سازمان غیردولتی مستقر در اروپا که ناپدید شدن‌ها در چین را رصد می‌کند، به روزنامه لوموند گفت که از فعالان چینی مستقر در فرانسه شنیده شده است که می‌گویند نهادهای امنیتی چین طی این هفته اقوام آنان در چین را احضار کرده‌اند تا آنها را از اخلال در طول مدت سفر شی جین‌پینگ در فرانسه بازدارند.

دفتر مکرون اعلام کرد که مذاکرات بین روسای جمهور فرانسه و چین بر “بحران‌های بین المللی، و در درجه اول جنگ در اوکراین و وضعیت خاورمیانه، مسائل تجاری، همکاری‌های علمی، فرهنگی و ورزشی” متمرکز خواهد بود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا