اخبارافغانستانایرانجهان

مناقشه آبی ایران و افغانستان وارد فاز جدیدی شد

در شرایطی که هر روز از حقابه ایران در هیرمند کاسته شده و سیستان و بلوچستان در پایین‌دست این رود به خشکی نشسته است، حالا خبر می‌رسد که فاز جدید سد «پاشدان»، بر روی رودخانه هریرود در بالادست ایران (استان خراسان رضوی) و سد «دوستی»، با حضور ملاعبدالغنی برادر، «معاون اقتصادی نخست‌وزیر ط۱لبان»، و عبدالطیف منصور، «سرپرست وزارت آب و انرژی ط۱لبان»، افتتاح شده است.

گفتنی است، مناقشه ایران و افغانستان بر سر آب‌های مرزی تنها مختص به امروز و زمان حکومت طالبان نبوده است.

به عنوان مثال؛ فروردین ۱۴۰۰، قبل از تسلط دوباره ط۱لبان بر همسایه شرقی ایران بود، که محمداشرف‌غنی، «رئیس‌جمهور وقت افغانستان»، در مراسم افتتاح سد «کمال‌خان»، در ولایت نیمروز به صراحت گفت، کشورش «از این پس در مقابل نفت به ایران آب می‌دهد».

لازم به ذکر است که هم در حکومت قبلی افغانستان و هم در زمان حکمرانی طالبان، مسئولان افغانستان، مدعی رهاسازی حقابه ایران از هیرمند بوده‌اند، اما در عمل هیچ آبی به ایران نرسیده است.

تفکر حاکم بر حکومت‌های افغانستان و حتی مردم مناطق مرزی این کشور این است که همسایگان در قبال جریان آب به سمت مرزها باید پول پرداخت کنند و واقعیت حاکم بر روابط بین افغانستان با همسایگانش این است که با قوانین بین‌المللی نمی‌توان با این گروه به مذاکره نشست.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا