آسیااخبارعربستان سعودی

نگرانی ۲۷ سازمان حقوق بشری از صدور احکام اعدام برای کودکان در عربستان

۲۷ سازمان حقوق بشری از سراسر جهان نگرانی خود را نسبت به زندگی افراد زیر سن قانونی محکوم به اعدام، در عربستان سعودی اظهار داشتند.

اعدام در عربستان سعودی آن هم برای کودکان زیر سن قانونی باز هم واکنش فعالان حقوق بشری را برانگیخت.

به گزارش خبرگزاری اخبار شیعه در بیانیه مشترکی که به امضای ۲۷ سازمان حقوق بشری از سراسر جهان رسیده، از صدور حکم اعدام برای تعدادی از افرادی که زیر سن قانونی هستند، و هم اکنون پرونده آنان در جریان است، خبر داده شده است.

در این بیانیه تصریح شده که موارد پیش‌بینی شده حکایت از آن دارد که جان افراد زیر سن قانونی در معرض اعدام در خطر قریب الوقوع است و اجرای حکم آنان هر لحظه ممکن است اتفاق بیفتد.

سازمان های امضا کننده این بیانیه تاکید کرده اند که نوجوانان دربند در زندانهای عربستان، در حین بازداشت، در معرض انواع اقدامات غیرقانونی و ضد حقوق بشری از جمله ناپدید شدن اجباری، سلول انفرادی چند ماهه و اشکال مختلف شکنجه که نقض آشکار کنوانسیون منع شکنجه است، قرار می‌گیرند

این بیانیه هم چنین می افزاید: خطر اعدام به دلیل عدم استقلال قوه قضاییه در عربستان سعودی افزایش یافته و باعث شده که فعالان حقوق بشری نتوانند از افراد در معرض خطر، در برابر احکام اعدام خودسرانه حمایت کنند.

سازمان های یاد شده هم چنین تاکید کرده اند: انجام فعالیت های مسالمت آمیز در عربستان هم داستان اسفناکی است که متاسفانه بر اساس قانون ضد تروریسم در عربستان، افراد، متهم شده و با اعترافات اجباری و تحت شکنجه، به عنوان تنها مدرک برای محکومیت آنان استفاده می شود.

این سازمان ها همچنین خاطرنشان کردند که عربستان سعودی از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون ۴۷ نفر را بر اساس حکم دادگاه های کیفری اعدام کرده است.

سازمان‌های امضاکننده بر این باورند که تصویب احکام اعدام جدید علیه افراد زیر سن قانونی بیانگر خلاف واقع بودن وعده‌های عربستان سعودی است و پس از این چاره ای باقی نخواهد ماند که برای توقف احکام اعدام های خودسرانه، به‌ویژه در مورد کودکان و نوجوانان زیر سن قانونی بایستی از طریق مجامع بین المللی اقدام کرد.

در پایان این بیانیه تاکید شده که سعودی ‌ها تازمانی که نتوانند جلوی احکام صادره اعدام برای کودکان را بگیرند نمی‌توانند از اصلاحات یا تغییر در این کشور صحبت کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا