آفریقااخبار

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار توقف فوری تنش نظامی در سودان شدند

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز شنبه از طرف های درگیر در سودان خواستند تا فوراً تهاجم های نظامی خود را متوقف کنند و برای کاهش تنش در الفاشر، مرکز استان دارفور شمالی، اقدامات لازم را انجام دهند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در شرایطی از طرفین درگیر خواست تا تهاجم‌های متقابل خود را متوقف کنند که گزارش‌هایی مبنی بر حمله قریب‌الوقوع نیروهای پشتیبانی سریع و شبه‌نظامیان متحد آنها منتشر شده که می‌تواند جان صدها هزار آواره را تهدید کند.

بر اساس گزارش دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد، از ۱۴ آوریل، زمانی که نیروهای مسلح سودان، عملیات خود را به سمت الفاشر آغاز کردند، در جریان درگیری بین نیروهای مسلح سودان و نیروهای پشتیبانی سریع با حمایت شبه نظامیان مربوطه آنها حداقل ۴۳ نفر، از جمله زنان و کودکان کشته شده‌اند.

این وضعیت وخیم با کمبود شدید تدارکات و مایحتاج ضروری مردم تشدید می شود، زیرا تحویل کالاهای مورد نیاز و کمک‌های بشردوستانه به دلیل شدت درگیری و چالش‌های دسترسی از طریق قلمرو تحت کنترل نیروهای پشتیبانی سریع به شدت محدود شده است.

این جنگ همچنین بیش از شش میلیون غیرنظامی را در داخل سودان و یک میلیون و هشتصد هزار نفر دیگر را در خارج از مرزهای این کشور آواره کرده است، و علاوه بر آن یک بحران بزرگ و فراگیر را نیز بر این کشور تحمیل کرده به گونه ای که ۲۵ میلیون نفر را به کمک های بشردوستانه نیازمند نموده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، شکست در مدیریت بحران‌ها و درگیری‌ها در جهان را از زمان تصدی سمت دبیرکلی سازمان ملل قابل توجه توصیف کرد.

وی خواستار بازنگری در عملکرد و پاسخگو کردن سازمان‌هایی شد که در کشورهای مختلف از جمله سودان و یمن به دلیل انتشار گزارش های نادرست در ازای دریافت رشوه، بر جنایات و تخلفات جنگی در جهان سرپوش می‌گذارند

رئیس سازمان‌های جامعه مدنی سودان نیز طی بیانیه‌ای مطبوعاتی بی‌توجهی سازمان ملل به نقض حقوق بشر و عدم ارائه کمک های بشردوستانه به قربانیان جنگ را محکوم کرد.

وی هم چنین تاکید کرد: مردم سودان در شرایط امنیتی و طاقت فرسایی به سر می‌برند و جهان باید این واقعیت را دریابد که سودان اکنون در شرایط غم‌انگیزی به سر می‌برد که نیاز به حمایت و پشتیبانی جهانی دارد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا