اخبارجهان

گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا؛ بررسی وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف جهان

بر پایه گزارشی که روز دوشنبه ۲۲ آوریل (۳ اردیبهشت) از سوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا منتشر شد، وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف جهان مورد بررسی قرار گرفت. این وزارتخانه از سال ۱۹۷۷ میلادی تا کنون به انتشار این گزارش پرداخته است.

وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود به بررسی عملکرد ۱۹۸ کشور در زمینه رعایت حقوق اساسی شهروندان خود در سال ۲۰۲۳ پرداخته است.

در گزارش حقوق بشری وزارت امور خارجه آمریکا، نقض حقوق بشر در دو سال گذشته در ایران و چین و روسیه، بە طرز چشمگیری بدتر توصیف شده، و هم چنین بە نقض حقوق بشر در اسرائیل نیز اشارە شدە است.

در گزارش مذکور کە در آن آزادیهای مدنی، حقوق زنان و کارگران و زندانیان، میزان مشارکت سیاسی مردم و همچنین فساد نیز لحاظ شدە، ایران همچنان بە سرکوب مخالفان خود ادامە می دهد.

گزارش مذکور بە قانون اساسی ایران اشارە می کند کە در آن “همه اشکال شکنجه را به منظور گرفتن اعتراف یا کسب اطلاعات ممنوع اعلام کرده”، اما بر این باور است کە استفاده از شکنجه جسمی و روحی برای اجبار به اعتراف در سال گذشته به ویژه در دوران بازداشت موقت رایج بودە است.

این گزارش به تشریح اتهامات نیروهای اسرائیلی مبنی بر ارتکاب نقض جدی حقوق بشر در کرانه باختری و غزه، از جمله قتل‌های خودسرانه، ناپدید شدن قهری، شکنجه، محدودیت‌های رسانه‌ای و آزار و اذیت روزنامه‌نگاران، و «خشونت یا مجازات جنسی مرتبط با درگیری» می‌پردازد.

اما اشاره می‌کند که با فلسطینی‌های ساکن این مناطق از سوی حماس نیز با همان رفتار مشابه برخورد شده است.

این گزارش اشاره‌ای به نقش و مسئولیت دولت اوکراین نیز می‌کند و می‌گوید : حقوق بشر در مناطق تحت حاکمیت کی‌یف نیز مطلوب نبوده است؛ «اگرچه که قابل مقایسه با دامنه سوء استفاده‌های روسیه نیست.»

این گزارش در ادامه می‌گوید: بدرفتاری چین با اقلیت های قومی در غرب این کشور نیز ادامه یافته و «گزارش‌های متعددی از اعضای خانواده اویغور وجود دارد که متوجه شدند بستگانشان در اردوگاه‌های بازداشت یا ظرف چند هفته پس از آزادی به دلایل مرتبط با بازداشتشان جان باخته‌اند.»

در این گزارش همچنین به نقض آزادی مذهبی و اجتماعی نیز توسط طالبان در افغانستان اشاره شده که از تنوع مذهبی جلوگیری کرده و اقلیت‌های قومی و مذهبی با تعصب روبه‌رو شده و در کنار آن، این گروه محدودیت‌هایی را بر تجمعات مسالمت‌آمیز اعمال کرده و دسترسی مردم را به اینترنت نیز محدود کرده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا