اخبارایرانجهان اسلام

سالروز ارتحال آیت الله العظمی سید حسین طباطبائی بروجردی

سیزدهم شوال سالروز ارتحال آیت الله العظمی سید حسین طباطبایی بروجردی می‌باشد.

آیت الله العظمی سید حسین طباطبائی بروجردی در آخرین روزهای ماه صفر سال ۱۲۹۲ هـجری قمری برابر با ۱۲۵۴ شمسی در بروجرد به دنیا آمدند.

ایشان هفده سال زعیم حوزه علمیه قم و پانزده سال مرجع عام شیعیان جهان بودند.

آیت الله العظمی بروجردی پس از تحصیلات مقدماتی و تکمیلی در بروجرد و اصفهان در ۲۷ سالگی به نجف اشرف رفته و در درس مرحوم آخوند خراسانی، مرحوم سید محمدکاظم طباطبایی یزدی و مرحوم شریعت اصفهانی شرکت کردند.

پس از درگذشت آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی، آیت الله العظمی بروجردی مهم‌ترین مرجع شیعیان بودند و در دهه ۱۳۳۰ شمسی مرجع عام شیعیان محسوب می‌شدند .

در دوران زعامت آیت‌الله العظمی بروجردی حوزه علمیه قم گسترش و تعداد طلاب افزایش زیادی یافت.

با حمایت‌های ایشان آثار حدیثی و فقهی متعددی احیاء و منتشر شد، و مجموعه بزرگ جامع احادیث الشیعه تحت نظر ایشان تدوین شد.

فتوای محمود شلتوت رئیس دانشگاه الازهر مصر برای به رسمیت شناخته شدن فقه شیعه نزد اهل تسنن نتیجه فعالیت‌های ایشان بود.

مجموعه تألیفات ایشان در دو بخش به زبان عربی و فارسی به بیش از بیست جلد می‌رسد و در چهار رشته رجال، حدیث، فقه و اصول فقه بوده و در فلسفه، منطق، عقائد و شعر هم، آثاری به ایشان نسبت داده شده است.

آیت الله العظمی بروجردی بر کتاب‌های خصال، رجال، امالی و علل الشرایع شیخ صدوق، تهذیب الاحکام و استبصار شیخ طوسی، اسانیدی ضمیمه کرده و بر کفایة الاصول آخوند خراسانی و نهایه‌ی شیخ طوسی حاشیه نگاشتند.

اعزام مبلغ به مناطق مختلف ایران و خارج کشور، ایجاد مراکز بزرگ علمی و مذهبی، ساخت مساجد و مدارس در ایران و کشورهای مختلف، درخواست برای گنجاندن درس تعلیمات دینی در دوره ابتدایی مدارس ایران، از مهم‌ترین اقدامات دینی، سیاسی و اجتماعی این عالم برجسته است.

آیت الله العظمی بروجردی در دوران حیات علمی ­خود شاگردان بسیاری تربیت کردند که هر کدام منشأ خیر و برکات فراوانی برای حوزه ­های علمیه، کشورهای اسلامی و جهان اسلام شدند و برخی از آنان، خود در ردیف مراجع تقلید قرار گرفتند.

ایشان در ۱۰ فروردین ۱۳۴۰ هجری شمسی برابر با ۱۳ شوال ۱۳۸۰ هجری قمری در سن ۸۶ سالگی بر اثر بیماری قلبی درگذشتند و در مسجد اعظم در جوار مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه در قم به خاک سپرده شدند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا