اخبارافغانستانایرانپاکستانجهان

باران‌های سیل‌آسا همراه با تلفات جانی و مالی در ایران و افغانستان و پاکستان

بارش باران‌های سیل‌آسا علاوه بر تعدادی از استان‌های ایران، در افغانستان و پاکستان هم باعث بروز خسارات جانی و مالی شده است.

بارش‌های مداوم، ۷ استان ایران یعنی بوشهر، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، هرمزگان و یزد را با سیل درگیر کرده است.

نگرانی در ارتباط با بحرانی شدن شرایط هنوز وجود دارد و هشدار‌های قرمز همچنان پابرجا هستند و اگر اتفاق دیگری رخ دهد، به دلیل مسدود بودن راه‌های عبور و مرور، نوع امدادرسانی نیز دچار مشکل خواهد شد.

از سوی دیگر، شرایط برخی از مناطق این ۷ استان آنقدر بحرانی است که مقاطع مختلف تحصیلی تعطیل شدند.

مسئولان رسمی در ایران از زخمی شدن سه تن در سیلاب استان سیستان و بلوچستان و زخمی شدن سه نفر در عسلویه خبر داده اند.

در منطقه «کارواندر» شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان ۴ کارگر راه‌سازی که با لودر قصد بازگشایی مسیر را داشتند در رودخانه «دامن» دچار حادثه سیلاب شدند که تلاش برای پیدا کردن جسد یکی از کارگران ادامه دارد.

بابک محمودی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ایران از امدادرسانی به ۲۰۸ نفر، اسکان اضطراری برای ۱۳ نفر و تخلیه آب از ۸ واحد مسکونی خبر داده است.

با توجه به فعالیت سامانه بارشی و ادامه سیل، براساس تصمیم ستاد پیشگیری، فرماندهی و عملیات پاسخ به بحران در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و فارس، مدارس در تمامی مقاطع تحصیلی به دلیل احتمال بارش شدید باران و آبگرفتگی معابر به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود.

هم‌چنین مقام‌های پاکستان و افغانستان اعلام کردند که بارندگی‌های شدید، رعد و برق و سیل در هر دو کشور باعث کشته و زخمی شدن دست‌کم ۱۰۰ نفر در چند روز گذشته شده است.

سخنگوی اداره ملی مدیریت بلایای طبیعی افغانستان گفت که سیل در ۱۳ ولایت از ۳۴ ولایت این کشور خسارات جانی و مادی به بار آورده و منجر به کشته شدن نزدیک به ۵۰ نفر، زخمی شدن ده‌ها تن و تلف شدن صدها دام گردیده است.

مقام‌های فدرال و استانی پاکستان هم گزارش دادند که بیش از ۵۰ نفر بر اثر باران‌های شدید، سیل ناگهانی، رعد و برق، طوفان و رانش زمین جان خود را از دست داده‌اند.

بیشتر تلفات در شمال غربی استان خیبر پختونخوا و استان پنجاب رخ داده است و مقام‌ها گفتند که حداقل ۴۲ نفر در هر دو استان کشته و تعداد زیادی زخمی شدند.

سازمان های امدادرسان در هر دو کشور به امدادگران توصیه کرده‌اند که در حالت آماده باش کامل بمانند زیرا در اواخر این هفته بارندگی‌های شدید دیگری پیش بینی می‌شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا