آفریقااخبار

زنگ خطر بانک جهانی، پسرفت تاریخی فقیرترین کشورها در زمینه «توسعه»

بانک جهانی در گزارشی از پسرفت تاریخی «توسعه»، به ویژه در ۷۵ کشور که فقیرترین کشورها محسوب می شوند خبر داد.

بر اساس گزارش بانک جهانی، شکاف درآمدی بین نیمی از فقیرترین کشورهای جهان و ثروتمندترین اقتصادها برای اولین بار در قرن کنونی و به ویژه در پنج سال گذشته افزایش یافته است.

یکی از مقام های ارشد بانک جهانی گفت:« برای اولین بار شاهد همگرایی نیستیم بلکه ما شاهد پسرفت ساختاری بسیار جدی هستیم و به همین دلیل زنگ خطر را به صدا در می‌آوریم.»

وی افزود:« توسعه در بسیاری از کشورهای واجد شرایط دریافت وام، قبل از گسترش کرونا شروع به کاهش کرده بود، اما تنها در بازه سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ به ۳.۴ درصد خواهد رسید که ضعیف ترین نرخ رشد از اوایل دهه ۹۰ است.»

به گفته وی، عملیات روسیه در اوکراین، تغییرات آب و هوایی و افزایش خشونت و درگیریها به طور گسترده بر چشم‌انداز این کشورها تأثیر گذاشته است.

گزارش بانک جهانی حاکی از آن است که ۷۵ کشور واجد شرایط برای دریافت کمکهای بلاعوض و وام‌های بدون بهره هستند.

در ادامه این گزارش آمده است که بیش از نیمی از این کشورها در جنوب صحرای آفریقا، ۱۴ کشور در شرق آسیا و ۸ کشور در آمریکای لاتین و دریای کارائیب قرار دارند که درآمد سرانه در ۳۱ مورد از آنها کمتر از ۱۳۱۵ دلار در سال است.

در این گزارش، کنگو، افغانستان و هائیتی از جمله کشورهای در معرض خطر شدید از دست دادن ۱۰ سال از توسعه بر شمرده شده اند.

بانک جهانی تنها تغییرات خارق العاده و اعمال سیاست های متفاوت و دریافت کمکهای بین المللی قابل توجه را از جمله راهکارهایی عنوان نموده که می تواند این خطر را از کشورهای یاد شده دور نماید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا