اخبارایران

سه استان ایران با تکمیل سدهای شرقی ترکیه با خشکسالی روبرو می‌شوند

علاوه بر پروژه آناتولی شرقی در ترکیه، ارمنستان هم یکی از کشورهای تهدیدکننده حقابه ایران در ارس شناخته می‌شود.

در شرق ایران هم سالهاست که حقابه ی ایران از رود هیرمند، نادیده گرفته شده است.

فرشید شکرخدایی عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، روز جمعه ۲۴ فروردین، هشدار داد که با تکمیل پروژه سدسازی داپ در کشور ترکیه، سهم ایران از منابع آبی حوضه آبریز ارس تا ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت و این مساله تهدیدی بزرگ برای امنیت غذایی کشور خواهد بود.

وی در این رابطه به خبرگزاری ایلنا گفته : قطع یا کاهش آورد رودخانه مرزی ارس از سوی ترکیه، منجر به مشکلات جدی برای تامین آب شرب و کشاورزی مناطق پایین‌دست در ایران می‌شود و می‌تواند تامین حقابه‌های تاریخی، قانونی و عرفی اراضی پایاب رود ارس، چه در کشور ایران و چه در کشور جمهوری آذربایجان را با مخاطرات جدی مواجه کند.

علاوه بر افزایش ایجاد سازه‌ها و سدهای آبی، به‌ویژه ایجاد ۱۴ سد در کشور ترکیه در سال‌های اخیر و پروژه آناتولی شرقی موسوم به داپ (DAP)، ارمنستان نیز یکی از کشورهای تهدیدکننده حقابه ایران در ارس شناخته می‌شود.

آلودگی آب رودخانه ارس، به‌ویژه درپی فعالیت‌های معدنی و نیروگاه اتمی متسامور ارمنستان، باعث کاهش میزان و کیفیت آورد رودخانه ارس شده است و ممکن است در آینده دسترسی به منابع آب رودخانه ارس را محدودتر کند.

هم چنین محرومیت ایران از حقابه رود هیرمند در حکومت طالبان هم چنان ادامه دارد و «هیچ سهمی» از آب رود هیرمند به ایران داده نشده است.

گفتنی است که بخش عمده‌ای از بحران آب در ایران به‌دلیل سو‌ءمدیریت، بی‌توجهی به محیط زیست، نادیده گرفتن پیامدهای انتقال آب میان‌حوضه‌ای، و بخشی از آن نیز ناشی از کاهش بارندگی و همچنین سدسازی در کشورهای دیگر ازجمله در ترکیه و افغانستان و جلوگیری از ورود آب رودهای بزرگ مرزی و مشترک به خاک ایران است.

اخبار مرتبط

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا