اخبارجهان

خطرات مصرف بیش از اندازه ملاتونین

مکمل‌های غذایی ملاتونین هر روز محبوبیت بیشتری در میان افرادی که مشکل خواب دارند پیدا می‌کنند. در همین راستا موارد استفاده بیش از حد از این مکمل‌ها به تازگی افزایش قابل ملاحظه داشته است.

مطالعات نشان داده که جایگزین کردن زمان خواب با زمان استفاده از صفحه نمایش تاثیری بسیار مخرب بر ما خواب ما دارد. دلیلش هم فقط و فقط ملاتونین است؛ هورمونی که در غده صنوبری (پینه‌آل) مغز تولید می‌شود. این هورمون نقشی کلیدی در تنظیم چرخه خواب و بیداری بدن ایفا می‌کند.

به این ترتیب، اگر هنگام خواب به هر دلیلی – از جمله به دلیل نگاه کردن به صفحه‌ نمایش درخشان آبی‌رنگ دستگاه‌های هوشمند – در معرض نور بیشتری قرار بگیریم، روند طبیعی تولید ملاتونین در بدن‌مان مختل می‌شود و خواب از سرمان می‌پرد.

به این ترتیب، جای تعجب ندارد که میلیون‌ها نفر به مکمل‌های غذایی ملاتونین روی آورده‌اند به این امید که این ماده به آن‌ها در مبارزه با بی‌خوابی، کمک کند.

از سوی دیگر، مایکل توس، «پزشک اورژانس اطفال در بیمارستان کودکان»، در بوستون طی تحقیقاتی اظهار داشت؛می‌گوید: «افزایش موارد مسمومیت به احتمال زیاد از افزایش میزان مصرف ملاتونین منتج می‌شود».

وی در ادامه گفت؛ در سال‌های اخیر فروش ملاتونین و همین‌طور میزان مصرف آن در اطفال افزایش پیدا کرده است. و کودکان توسط آنچه در محیط اطراف‌شان وجود داشته باشد، مسموم می‌شوند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا