اخبارایران

مالیات بر مهریه، طرحی که علاوه بر اشکالات شرعی، مانع مضاعفی بر سر راه ازدواج جوانان خواهد بود

به نظر می‌رسد دولت ایران در ادامه طرح‌های عجیب مالیاتی، این بار برای افزایش درآمدهای خود دست به دامن مالیات بر مهریه شده است، طرحی که علاوه بر ایجاد مانعی مضاعف بر سر راه جوانان، بر اساس دیدگاه برخی از فقها دارای اشکال شرعی می باشد، اما ماجرای این مالیات چیست؟

یکی از طرح‌های مالیاتی جدید دولت ایران، بحث مالیات بر مهریه است، طرحی که اگرچه هنوز به اجرا درنیامده و جزئیات آن نیز مشخص نشده است، اما به نظر می‌رسد کلیات آن هم دچار مشکلات جدی باشد.

تجارت نیوز طی بررسی این موضوع نوشته است: به نظر می‌رسد دولت ایران هم که سال‌هاست با کسری بودجه شدید مواجه بوده، اکنون دست به دامن مالیات‌های عجیب‌وغریب برای افزایش درآمدهای خود شده است.

بر اساس اطلاعات موجود، اگر قانون مالیات بر مهریه اجرایی شود، زوجین موظفند برای ثبت سند ازدواج خود، مالیات مهریه ثبت‌شده را به دولت پرداخت کنند.

میزان مالیات بر مهریه از یک تا ۱۴ سکه بهار آزادی صفر خواهد بود و مهریه از ۱۵ سکه تا ۱۰۰ سکه مشمول ۱.۱ درصد مالیات می‌شود.

همچنین نرخ این مالیات برای ۱۰۱ تا ۲۰۰ سکه معادل دو درصد و از ۲۰۱ سکه به بالا ۱۵ درصد است.

دولت و مجلس ایران ادعا می‌کنند هدف اصلی اجرای این طرح، تلاش برای کاهش میزان مهریه و در نتیجه کاهش تعداد جرایم مالی مربوط به مهریه است.

این دو مرکز اعتقاد دارند که افزایش پلکانی نرخ مالیات با توجه به افزایش تعداد سکه مقررشده برای مهریه باعث تشویق زوجین به کاهش مهریه می‌شود و در آینده نیز جرایم مربوط به پرداخت مهریه نیز کمتر خواهد شد.

با وجود این، بدیهی است دولت به درآمدهای بالقوه این طرح نیز امید بسته است.

طبق آمارهای منتشرشده از سوی ثبت احوال ایران، در چهارماهه ابتدای سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار ازدواج ثبت شده است؛ به عبارت دیگر روزانه حدود هزار و ۶۰۰ ازدواج ثبت می‌شود که اگر قرار باشد دولت از همه آنها مالیات بگیرد، این مالیات می‌تواند منبع درآمد چشمگیری برای دولت باشد.

یکی دیگر از نکاتی که باید در بررسی مالیات بر مهریه در نظر گرفت، تاثیر این مالیات بر آمار ازدواج است.

در شرایطی که ایران با چالش پیری جمعیت دست‌وپنجه نرم می‌کند و حمایت از ازدواج از مهم‌ترین سیاست‌های دولت محسوب می‌شود، به نظر می‌رسد مالیات بر مهریه می‌تواند تاثیر منفی بر آمار ازدواج بگذارد.

در یک محاسبه فرضی و با در نظر گرفتن اینکه قیمت سکه به نرخ امروز، یعنی ۴۳ میلیون تومان، باشد و تعداد ۱۱۰ سکه برای مهریه تعیین شود، زوجین موظفند ۹۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به عنوان مالیات مهریه به دولت پرداخت کنند.

بنابراین، این مالیات می‌تواند فشاری مضاعف بر دوش جوانانی باشد که همین حالا نیز با مخارج سرسام‌آوری برای آغاز زندگی مشترک خود مواجه هستند.

گفتنی است که آیت الله العظمی شیرازی در یکی از نشست های علمی در رابطه با حکم شرعی مالیات در اسلام فرمودند : مالیات در اسلام وجود ندارد، و آنچه که امروز به عنوان مالیات پرداخت می شود، ساخته شده توسط کشورهای غربی است و البته پیش از آن هم بنی امیه و بنی عباس از مردم مالیات می گرفتند.

معظم له در ادامه فرمودند: در اسلام مواردی چون زکات، زکات فطره، خراج، و مقاسمه وجود دارد، و در بیت المال، همه ی این موارد جمع می شود، و به هر شخص نیازمندی از این مواردی که در بیت المال جمع شده، چه مسلمان و چه کافری که در کشورهای اسلامی زندگی می کند، و برای هر مصالحی از جمله ساخت جاده و خیابان و بیمارستان، احداث چراغ برق و نظایر آن، پرداخت می شود، و به طور کلی مصالح عمومی از بیت المال مصرف می شود.

اگرچه سازمان امور مالیاتی ایران با استناد به قوانین فعلی، خبر احتمال اخذ مالیات از مهریه را تکذیب نموده اما از آنجا که این سازمان صرفا یک مجری است، تصور می‌شود که این تکذیبیه فقط برای کنترل مقطعی هیجانات رسانه‌ای و اعتراض‌های احتمالی در میان صاحب‌نظران، صورت گرفته باشد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا