اخبارافغانستان

سازمان ملل: استان‌های مرکزی و شیعه نشین افغانستان با خشک‌سالی بالقوه مواجه است

شیعیان هزاره در افغانستان طی سالیان اخیر در کنار آنکه با انواع تبعیض و حملات سیستماتیک و حتی نسل کشی مواجه بودند، از بلایای طبیعی و تغییرات اقلیمی هم بی نصیب نمانده اند.

در تازه ترین مورد، روز چهارشنبه ۲۲ فروردین، دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) اعلام کرد که استان‌های مرکزی و شیعه نشین افغانستان با «خشک‌سالی بالقوه» مواجه است.

پیش از این، سازمان ملل متحد گفته بود که افغانستان با یک بحران شدید ناشی از تغییرات اقلیمی مواجه است و سومین سال متوالی شدیدترین خشک‌سالی را پشت سر گذاشت.

براساس این گزارش، افزایش دما بارند‌گی را مختل کرده و دسترسی مردم به آب را به‌شدت محدود کرده است.

یافته‌های اوچا نشان می‌دهد که دام‌داران در این استان‌ها هم اکنون با تلفات مواشی مواجه شده و مجبور هستند که حیوانات خود را با قیمت ناچیز به بازار بفروشند.

به گفته این نهاد وابسته به سازمان ملل، در ماه نوامبر سال ۲۰۲۳ استان‌های مرکزی کوهستانی افغانستان مخصوصا بامیان و دایکندی از خشکسالی زیان دیدند.

گفتنی است باشندگان استان‌های مرکزی افغانستان که باشندگان آن اکثرا شیعیان و هزاره ها هستند، در کنار آسیب پذیری ناشی از حوادث طبیعی، با انواع تبعیض‌های نژادی و مذهبی نیز مواجه بوده اند.

حملات هدفمند و سیستماتیک و غصب زمین‌های بومی آن‌ها به ویژه از زمان قدرت گیری طالبان طی دونیم سال اخیر بیشتر از پیش افزایش یافته است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا